Sunday, December 30, 2012

Betvingade - Simona Ahrnstedt


Handling: I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd.

Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans unge soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför honom mager och blek han märker också snabbt att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka med henne men under färden stöter de på Illianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör.

Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Illianas och Markus liv.


Omdöme: Jag läste ett av tidningen Skrivas nummer som handlade om kärlek och lite smått och genren romance. Den har inte varit så jättestor i Sverige (åtminstone inte utåtsett) men i och med E.L James 50 shades-trilogi har det ju varit en massa ståhej om det. I Skriva stod det i alla fall om Sveriges egna Romance drottning, Simona Ahrnstedt. Jag blev ganska nyfiken på henne och hur svenskt romance egentligen är. Så jag letade rätt på lite info och valde sedan mellan hennes första bok "Överenskommelser" och den här. Den första boken utspelar sig på sent artonhundratal, medan "Betvingade" tar plats under den svenska medeltiden - en epok som jag känner mig lite mer intresserad av. Det blir liksom lite mer fantasykänsla, även om ingen fantasy är inblandad. Därav valet.

Jag har visserligen inte läst så mycket romance alls, utom en actionfylld vampyrroman med heta makedonska härförare och en engelsk pocket från min mammas bokhylla. Men som det ofta blir beskrivet verkar den allmänna uppfattningen vara att det är... mammaporr. Alltså inte riktigt något som ungdomar i min ålder ska läsa. Men efter att ha läst "Betvingade" känns det lite tryggare, för här är det historien som är det viktiga och definitivt det man kommer att komma ihåg. Och det är inte som om boken är fullproppad med en massa sexscener direkt.

Man kommer snabbt in i boken och det är lätt att känna för de båda karaktärerna. Historien växlar hela tiden mellan Illianas och Markus perspektiv på ett precis lagom sätt, jag tycker att Ahrnstedt har gjort ett riktigt bra jobb med tajmingen, du får alltid veta vad just den karaktären tänker och känner precis när du vill det. 

Betyg: Betvingade är en spännande medeltida kärlekshistoria mellan stormannadottern Illiana och den ökända riddaren Markus Järv, och väldigt bra.

Sist men inte minst: Simonas omslag är så himla fina! Älskar både den här och Överenskommelser, det är så fina färger och eleganta hår.

Betvingade av Simona Ahrnstedt (Damm förlag)

No comments:

Post a Comment