Wednesday, December 19, 2012

Julkalender Dag 10-18


Tionde December

En bok du inte trodde du skulle gilla, förrän du läste den.

Den är ganska svår, för jag minns massor jag trott att jag skulle gilla men sedan hatade, fast nästan ingen som är tvärtom. Det enda jag kan komma på nu är väl "Himlen Börjar Här". Inte så att jag trodde att den skulle vara dålig, men den var mycket bättre än vad jag först trodde i alla fall.


Elfte December


En bok du vill läsa, men inte har.

Jag skulle vilja läsa Juliet Darks andra bok, Water Witch, om jag får tag på den. Annars står jag i kö på Delirium, som jag är jättenyfiken på och så håller jag på och nästan dör i väntan på Gail Cariggers "Hemlös". Jag tror den kommer någon gång i vår, men det är ju flera månader dit!


Tolvte December

En bok som du sträckläste.

Åh, i princip alla böcker. Men speciellt kanske Genom Dina Ögon och Chanslös, som jag satt uppe till tre på natten och läste (det gör jag med många böcker, men de var samma kväll som jag fått dem) och med tanke på att Genom Dina Ögon är typ 600 sidor lång var det ganska coolt egentligen att jag läste ut den samma dag som jag fick den. Fast lite synd också, för man hann inte njuta så mycket av den, så det kanske är därför jag läst den tre gånger nu!


Trettonde December


Uppehåll.



Fjortonde December


Boken som det tog en evighet att komma igenom.

Åh, det var den där boken jag köpte mest för omslagets skull. "The Hidden Kingdom" av Ian Beck. Jättefint omslag, kan jag säga. Det finns en massa glitter och "special-effekter" på den, så man upptäcker en massa saker bara man vrider lite på boken. Och själva historien är det egentligen inget fel på, men jag blir alltid upptagen av något annat medan jag försöker läsa den. Ärligt talat är jag fortfarande inte riiiktigt klar med den, trots att jag haft den i nästan ett år. Men jag börjar närma mig!


Femtonde December

En gåta.


Han är känd över nästan hela världen.
Han har långt vitt skägg,
och ses sällan utan huvudbonad. 
Han är en mystisk magisk man,
och väldigt respektingivande.
Många små varelser jobbar i hans kök, 
och han har ett odödligt husdjur.

Jag säger nog Dumbledore. Visserligen jobbar husalferna i Hogwarts kök och inte hans och Fawkes är inte helt odödlig, men det passar i alla fall in på gåtan. Annars hade jag kanske gissat på Gandalf eller Jultomten, men de passar inte lika bra, haha!


Sextonde December


Favorit citat (i en bok)

...Jag är hemskt dålig på citat. Så där uschligt dåligt så att jag inte minns de alls när de kommer från böcker (filmer är jag istället äckligt bra på, kan komma ihåg hela sceners repliker ibland efter att t. ex sett filmen på bio) men jag kan ta något cheesy från Twilight: "You are like my favorite brand of heroin." Den var väl najs? Jag tyckte den var rolig, töntig och cool på samma gång, haha.




Sjuttonde December


En bok jag aldrig kommer att glömma.

Harry Potter. Som Snape sa, "Always." <3


Artonde December


Vad var det för någon bok nu igen?

Ebba la upp en beskrivning på en bok på sin blogg. Jag kände igen hur hon beskrev framsidan, men jag har aldrig själv läst den boken, så jag visste inte namnet på den. Men från kommentarerna fick jag i alla fall veta att den heter "Det Lysande Ögat" av Laura Trenter.




Förlåt!
Jag vet att jag inte skrivit i bloggen på ganska länge, men jag hade faktiskt börjat på en recension till Henrik Larssons "Krigarhjärta". Sen blev jag sjuk och hade feber och missade två prov, så det har varit jättestressigt de senaste dagarna och jag har inte hunnit. Jag får hoppas på en mer bokig januari istället!

No comments:

Post a Comment