Sunday, December 9, 2012

Julkalender Dag 3-9

Tredje december.


Jag önskar att jag skrivit den här boken.

Det här är nog ganska uttjatat/använt etc, men den enda jag i princip alltid känt att jag velat skriva är nog Harry Potter-böckerna. De är epic, underbara och helt magiska. Den har påverkat så många människor (jag tror väldigt många "90's kids" kan säga att de växt upp med Harry Potter) och J. K. Rowling har gett liv till så många otroliga karaktärer - och åtta episka filmer. För att inte tala om att hon blev multimiljardär också.


Fjärde december.


En bok jag har läst tre gånger (eller mer).

Jag har väldigt många böcker jag läst två gånger, eftersom jag gillar att läsa om böcker. Men sedan har jag "halvläst" en del böcker en massa gånger också, så det är lite luddigt hur många gånger jag faktiskt läst en bok. Hungerspelen har jag läst ungefär 2½ gång, till exempel. Några böcker jag är säker på att jag läst tre gånger är "Genom dina ögon" av Stephenie Meyer (fast då räknar jag gången jag läste den engelska "The Host" också), "Frost" av Maggie Stiefvater, "Twilight" av Stephenie Meyer och "Nattens Begär" av Sherilyn Kenyon. Frost tror jag ärligt talat att jag läst cirka fem gånger, fast jag har aldrig läst uppföljarna eller ens velat göra det. Det är någon fånig princip jag har.


Frost av Maggie Stiefvater

Femte December.

En bra bok som blivit en bra film.

Jag har två ganska uppenbara svar på den här frågan: Lord of the Rings trilogin och Harry Potter-serien. De är så episka och jag har verkligen växt upp med dem, spenderat massor av tid till både böckerna och filmerna och allt möjligt omkring dem. Fantiserat om både Hogwarts och Middle Earth.... Jag vet ärligt talat inte vem jag hade blivit utan dem.
      Självklart är jag därför jättetaggad inför The Hobbit: An unexpected Journey nu på fredag (jag ska gå på "stora premiären" och inte smygpremiären.) Någon annan som ska se den? Både Benedict Cumberbatch och Martin Freeman - Sherlock och Mr Watson från BBC's Sherlock - ska ju vara med någonstans i de tre filmerna. Martin är ju Bilbo, så han ska ju vara med i alla :) Men många av mina gamla favoritskådespelare och karaktärer från trilogin kommer tillbaka, som Ian McKellen (Gandalf), Andy Serkis (Gollum), Orlando Bloom (Legolas) och Elijah Wood som Frodo. Och så har vi ju vår egen Mikael Persbrandt som Beorn i både första och andra delen, haha :)


Sjätte december.


Favorit titel (På en bok, såklart)

Om man tänker rent titelmässigt så velar jag mellan en massa olika titlar. De jag tänker mest på är väl Om jag kunde drömma (det är faktiskt en riktigt snygg titel och ger mig en massa härliga rysningar), Det blåser på månen (det låter så inbjudande mystiskt och får mig att tänka på en massa trevliga barndomsminnen) och Under The Never Sky (jag minns speciellt när jag fick höra uttrycket "a world of nevers under a never sky" för ja... det låter så otroligt coolt på något sätt.)
      Men min absoluta favorit är John Greens The Fault in Our Stars, för den... ja, den väcker så många förhoppningar, lyckliga tankar, filosofiska tankar, längtan och så den där tryckande sorgen jag får i bröstet när jag tänker på den. Bara ifrån titeln. Så den skulle kunna kallas ett mindre mästerverk.

Sjunde december.


En bok som fått dig att ändra åsikt om något helt och hållet oviktigt.

Jag vet ärligt talat inte ens om jag har något svar på den här frågan, alls. Tyvärr. Det enda jag kan komma på åt det hållet är väl att jag läste Jane Austens Stolthet och Fördom när jag var nio och min mamma sa att "det där är bara tebjudningar" med ett konspiratoriskt leende. Efter det har jag älskat Austen.
Eller varför inte Twilight förresten? Jag läste första boken innan den stora Twilight(och vampyr)-boomen kom 2008. Så när jag suckade om ditten och datten så verkade ingen annan veta vad jag snackade om. Det var faktiskt samma år, fast många månader senare tror jag. Det största intrycket det gjorde på mig var bara den där känslan av att jag ville träffa någon som typ avgudade mig när jag blev äldre. Det är lite fånigt, men ja, jag har fortfarande en del dagdröms-ideal om hur en kille ska vara, även om alla inte följer Edard/Jacob-mallen längre.

Åttonde december.

Bästa kvinnliga karaktär i en bok.

I alla paranormal romance/Ya böcker jag läser brukar huvudkaraktären inte alltid göra så stort avtryck på mig, trots att det oftast är deras resa man följer. Men jag älskar verkligen Rosemarie "Rose" Hathaway från Vampire Academy. Hon är inte alltid den smartaste, tar ibland korkade beslut osv, men hon är självständig, modig och har en ganska förträffande humor. Vinnaren är dock Alexia Tarabotti från Parasollprotektoratet.
Hon är så otroligt charmig, kvicktänkt, har en fabulös klädstil och är fullständigt klockren, parasoll och själlös och allt.

Nionde december.


Bästa manliga karaktär i en bok.

Jag har visserligen haft en crush på Twilight Sagas Seth Clearwater i flera år (han är som solsken personifierad och dessutom varulv, det är bara wow) men jag väljer nog ändå Draco Malfoy. Han har en massa roliga (någorlunda i alla fall) citat som My Father will know about this! är renblodig, med i de flesta av mina favorit-fanfics, är någon man kan både sympatisera med och hata... jag slutade egentligen aldrig hoppas att han skulle byta sida i kriget. En karaktär som gjort en enorm resa är väl Neville Longbottom :)





No comments:

Post a Comment