Monday, December 31, 2012

Bokåret 2012

Jag tänkte skriva en (förhoppningsvis) kort sammanfattning på hur 2012 sett ut ur boksynpunkt. Till exempel har jag läst totalt:

81 böcker, varav den första var The Hobbit av J.R.R Tolkien och den sista var Betvingade av Simona Ahrnstedt.
 I de 81 böckerna var det sammanlagt 27 350 sidor. Det är ungefär lika mycket som att läsa ut hela Harry Potter serien sex gånger.
 Den längsta boken jag läste var Yttersta Offret av Michelle Mead med 647 sidor. Den kortaste boken jag läste var Tempting the Bestman av J. Lynn på 172 sidor.
Författaren jag läst mest av är Maggie Stiefvater som jag har läst tre böcker av. Lament, The Scorpio Races och The Raven Boys.
Jag har läst 41 engelska böcker och 40 svenska. Alltså nästan exakt hälften.
Månaden jag läste mest böcker i var januari då jag läste 12 böcker. Minst läste jag i  juni då jag (helt ofattbart!) inte läste en endaste bok - fast jag började på The Awakening i slutet av månaden och läste ut den första juli.
Boken jag tyckte var bäst var Själlös av Gail Carriger, tätt följd av The Fault in Our Stars av John Green. 
 Den 23:e oktober startade jag bloggen. Nu har jag haft den i 69 dagar, c.a. 2 månader och en vecka. Under den tiden har jag skrivit 51 inlägg varav de 22 recensioner. Jag har (till min oändliga glädje) fått hela 7 recensionsexemplar från 4 olika förlag. 
Främst av allt har jag haft riktigt, riktigt roligt och bl.a. upptäckt många andra coola bokbloggar och fått många bra tips m.m. Tack så mycket för det här året och jag önskar alla ett gott nytt 2013

Och nyårslöften? Jag vill läsa 100 böcker nästa år, så vill jag ha lyckats skriva något också, det vore trevligt :)

1 comment: