Tuesday, November 12, 2013

Reading Habits Tag

Eftersom jag inte hunnit läsa något alls under november, utan bara kämpat på med Nanowrimo och läxor, tänkte jag göra en tagg istället. Den här känner ni säkert igen :)



1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Jag gillar nog soffan bäst, men när jag vill ha lugn och ro brukar jag lägga mig i mamma och pappas rum på deras dubbelsäng, för där är det alltid så tyst och mysigt!

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Det är litet blandat, men oftast inget bokmärke alls.

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
Också väldigt blandat! Jag föredrar förstås att läsa klart ett stycke eller kapitel, men ibland lägger jag bara ifrån mig boken hur som haver. Speciellt när jag läser ett stycke som är extra härligt eller läskigt eller provocerande brukar jag lägga ifrån mig boken och hoppa runt lite, haha ;)
4. Äter du eller dricker du någonting när du läser?
Nej, inte direkt. Jag är dålig på att multitaska medan jag läser.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Helst inte, men när jag läste Audrey följde jag bokens låtlista för en bättre upplevelse. 

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
För det mesta läser jag ärligt talat flera samtidigt. Det brukar komma sig av att jag oftast har någon bok jag tycker om, men som av någon anledning tar mig lång tid att läsa klart, medan jag vid sidan av läser många böcker som jag läser ut i ett nafs. Så jag har inget problem med att läsa flera böcker samtidigt, jag har lätt att komma in i böcker :)




7. Läsa hemma eller överallt?
Gärna hemma, men också på bussen om jag har en e-bok på mobilen.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Helt klart tyst i huvudet!

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Jag märker snabbt om det är en bok jag verkligen gillar eller inte. Böcker jag tycker är bra läser jag från pärm till pärm. Böcker med intressanta handlingar och häftiga händelser hoppar jag för det mesta i, men sedan brukar jag inte räkna det som en läst bok.

10. Bryta rygg eller inte?
Jag antar att man syftar på pocketböcker här? Jag kan ju avslöja på en gång att jag alltid är väldigt försiktig med mina böcker. Har de i plastpåsar i väskan för att inte repa/smutsa ner dem, aldrig öppnar dem helt... jag har därför svårt att låna ut böcker och får oftast lite ångest när jag får tillbaka dem som smutsiga. 

11. Skriver du i böcker?
Jag önskar att jag gjorde det, för jag gillar hur personliga böcker blir då. Men jag är oftast för uppslukad av läsningen för att kunna göra det. Ska dock försöka när jag fått hem Kalle och Chokladfabriken på spanska, det ska bli spännande!

12. Vilka taggar du?
Jag tror de flesta redan gjort den här taggen (den har cirkulerat ganska länge i bokbloggosfären) så jag tänker vara tråkig och säga att jag taggar alla som vill göra den, helt enkelt :)

No comments:

Post a Comment