Saturday, May 2, 2015

The English Bookshop i Uppsala

Som bokälskare följer det nästan automatiskt att man älskar bokhandlar. Att kunna gå in på ett ställe med hundratals nya, fina böcker och bara titta på bokryggarna. Väga de i händerna, läsa på baksidorna, kanske öppna de allra första sidorna... och så förstås att få bära med sig ett par hem.

Men är det skillnad på bokhandel och bokhandel? Hör jag "bokhandel" i svenska sammanhang tänker jag oftast på Akademibokhandeln (det är trots allt en av de största kedjorna i Sverige) men i Uppsala, där jag går på gymnasiet, finns det några "independent" bokhandlar också. Min favorit? The English Bookshop!

Bilden kommer här ifrån. 

Det hörs kanske redan på namnet, men The English Bookshop säljer bara böcker på engelska. Fördelar med det? Man kan hitta flera "smalare" engelska och amerikanska titlar där! Alltså behöver man inte köpa böcker online, utan kan hitta i princip allt man kan tänkas leta efter där. Några böcker jag har köpt är Night Film, The Rosie Project, Vicious, All the Bright Places, Fangirl... med flera!

Och har de inte boken du letar efter - då köper dem in den!


I övrigt är det också bra på så sätt att man kan hitta böcker man inte hört talas om tidigare. De anställda har superkoll på utgivningen inom alla genrer och är mer än beredda att tipsa en!

Butiken är också så himla, himla mysig (inte bara för att personalen är så trevlig utan också) för att den är FULL med böcker. Från golv till tak, nästan. Nu glömde jag tyvärr att fota senast jag var där, så får låna bilder jag hittat via google som inte visar hur magnificently cluttered stället är med böcker, men ni kanske förstår ungefär hur jag menar. Jag älskar också att det oftast bara finns ett eller två exemplar framme i hyllan utav varje titel. Det blir så mycket att välja på! Jag blir nästan lite snurrig när jag kommer in där, haha.

Det här är liksom EN vägg! Av många! (Bild rifrån)
De har ett helt rum med bara Sci-fi och Fantasy, dessutom, och en stor hylla med Young Adult. Jag och mina kompisar brukar gå dit på längre raster bara för att känna av atmosfären. I februari köpte vi dock så otroligt många böcker därifrån att vi blivit tvungna att sätta gräns på böcker per månad....

Men avslutningsvis: har ni vägarna förbi Uppsala någon gång rekommenderar jag definitivt att ni besöker The English Bookshop! Supermysigt ställe, helt enkelt. (Och det är ju alltid värt att stödja de fysiska bokhandlarna lite extra.)

11 comments:

  1. Inte så ofta som jag besöker Sverige, men definitivt en bokhandel som jag skulle vilja besöka! Måste besöka den nästa gång jag är i Stockholm :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte varit i just den i Stockholm (den finns dock med på min lista!) men eftersom det är samma ägare är den säkert lika übermysig som den i Uppsala. Om inte mer, eftersom Stockholm är en större stad, så det tycker jag absolut att du ska göra!

      Delete
  2. Lyckos dig som bor så nära. Jag har bara varit där en gång, men jag älskade det. Och handlade betydligt mer böcker än vad jag först hade tänkt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det där händer mig typ varje gång jag går in där... ;) Och ja, jag blev superglad när jag upptäckte att mitt gymnasium ligger ca fyra minuters promenad därifrån!

      Delete
  3. Svar: Ja, om inte så får jag besöka Uppsala också (såg att det faktiskt inte var så långt mellan Stockholm och Uppsala). Fast från de några bilder jag sett så verkar den vara riktigt mysig. Åh, längtar så tills den dagen jag får besöka bokhandeln :)

    Tack så mycket för de fina orden! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är förstås sant! Ja, supermysig bokhandel, helt klart :)

      Delete
  4. Oj GUD vad mysigt det ser ut! Måste se till att komma dit någon gång...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men eller hur! Rekommenderas definitivt :)

      Delete
  5. Åh, har varit där en gång och tyckte verkligen om den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är verkligen en jättetrevlig bokhandel!

      Delete
  6. SV: Du har helt rätt! Självklart kommer det ut böcker inom alla kategorier i genren hela tiden, dock är det ju dystopigenren som har fått mest uppmärksamhet. Jag funderade på att ta upp Ender's Game, anledningen till att jag inte gjorde det var att den kom ut första gången -94, och jag ville gärna ta upp aktuella böcker... Men det är ju som du sa aldrig helt tyst! :)

    ReplyDelete