Friday, March 27, 2015

All the Bright Places - Jennifer Niven

I stop under a streetlight. I drop the fast talk and the charm. "I want to know why you were up there. And I want to know that you're okay."
  "If I tell you, will you go home?"
  "Yes."
 "And never bring it up again?"
 "That depends on your answers."

Theodore Finch och Violet Markey träffas för första gången uppe vid skolans klocktorn. Båda har burit runt på tanken att hoppa väldigt länge - men ingen av dem gör det. Istället kommer båda ner, om än inte tillsammans, och även om det sista Violet vill är att behöva dras med "Theodor Freak"... så är det kanske just det hon behöver?

Omdöme: ÅÅÅH vad underbar den här boken är! Så fin och viktig och underbar! Ny favorit.

Det bästa med den här boken (spoilers, markera för att läsa) är att den ser så oskyldig och fin ut. Innehållet är så otroligt gulligt och BAM! chockfaktorn blir på något sätt enorm eftersom man hela tiden tror att det på något sätt kommer bli bra till slut. Hoppas verkligen att slutet inte blir allmän kännedom á la "The Fault in Our Stars" så att budskapet verkligen träffar så som det gjorde mig. (Slut på spoiler.) I efterhand märker man verkligen hur Niven skrivit för att uppmärksamma ämnet (och på rätt sätt) men skenbart använt sig av contemporarymallen och lyckats väldigt, väldigt bra med det.

Niven lyckas verkligen med sina karaktärer och dialogen fick mig hela tiden att le. Det är lite som en väldigt mysig bergochdalbana med ett kraftfullt slut. Dessutom fanns det en del minnesvärda citat i boken som jag kommer att ta med mig.

Betyg: Finns inte mycket mer att säga än att jag R-E-K-O-M-M-E-N-D-E-R-A-R. Läs den! Den är precis lika underbar på insidan som utsidan (om inte mer) och förtjänar verkligen hajpen som kom när den släpptes. Enligt mig alltså.

All the Bright Places

12 comments:

  1. Jag blev väldigt överraskad av den här boken. Kunde inte släppa tankarna på den flera timmar efteråt-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, visst var det så? Jag visste ingenting om den när jag "went in" (eller vad man nu ska säga) och jag tror det är så man ska läsa den. Niven lyckades verkligen med det hon ville få fram!

      Delete
  2. Åh vad kul! Den ligger i fönstret och väntar på mig just nu och blir bara mer och mer taggad när jag läser fler positiva recensioner!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas verkligen du gillar den lika mycket som jag! Men å andra sidan tycker jag att det är jättejobbigt att recensera böcker jag gillar av rädsla att höja andras förväntningar för mycket innan de börjar läsa. Den här gången tror jag dock inte att du kommer bli besviken!

      Delete
  3. Har hört jättemycket positivt om den här boken! Ska verkligen bli kul att läsa den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas att du tycker om den! Ser fram emot att få läsa en recension :)

      Delete
  4. Har bara hört en massa positivt om boken och din recension får mig bara att vilja läsa boken ännu mer. Det kan nog vara dags för en bokbeställning ;)

    ReplyDelete
  5. Jag har taggat dig i en taaaaaagg! :D Hoppas du vill göra den ;) http://bokbeate.blogspot.se/2015/03/tagg-en-bokbloggares-hemliga-liv.html#comment-form

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag såg det, tack så mycket! Höll faktiskt just på att skriva den när du kommenterade :D

      Delete
  6. Har sett så många läsa den här (och älska den), så jag är helt klart nyfiken!

    ReplyDelete