Saturday, December 15, 2012

Hobbiten

Igår var jag äntligen (ÄNTLIGEN!) och såg Hobbit. Åh gud. Jag har längtat efter den här filmen så sjukt mycket, i flera år, ända sedan jag såg en pytteliten notis i UNT där det stod att Peter Jackson fått filmrättigheterna till Hobbit. Det var typ 2009 tror jag och det var först då jag faktiskt insåg att det kunde bli (och troligtvis skulle bli) en film. För innan dess hade ju P. Jackson sagt att han inte ens ville göra Hobbiten eftersom det skulle bli för "rörigt" med så många dvärgar...


Jag vet att den första smygpremiärsdagen var satt den tolvte så att många gick på tisdag-till-onsdagsnatten och framåt, men med vissa filmer jag väntat på länge (som Hungerspelen) bestämmer jag så fort premiärdatumet sätts att: då ska jag se den! Så också den här gången, så jag såg den den 14:e. Punkt.

Och den var så himla bra. Hela grejen började bra förresten, filmreklamen innan Hobbiten var till och med positiv. Först var det lite reklam för "Star Trek into Darkness" och där var ju Benedict Cumberbatch med i ett par sekunder (jag är ju Sherlock/Cumberbatch fan, så jag hade ju berett mig på en massa Martin Freeman och inte så mycket av Ben) och det var trevligt. Sen var det en liten kort visning av City of Bones också! Lite besviken på den dock, för de visade typ inget av Jace/Jamie Campbell Bower.

The Hobbit ska ju komma i tre delar (alla tre timmar långa tror jag) vilket som är väldigt roligt, först sa de ju bara två. Vad jag verkligen älskade med den här filmen är hur pass fritt Peter Jackson "improviserat" med Hobbit. Trilogi-filmerna är trots allt väldigt trogna till böckerna, medan man i Hobbit får se lite "nya" saker också. Det är ärligt talat en riktig bonus, känns som om vi fått en extra bok på köpet på något sätt! och Peter Jackson är en så pass kompetent regissör och känner världen så pass bra att allt känns väldigt passande, som om det lika gärna kunde ha varit skrivet av J.R.R. Tolkien från början!


Castingen var också väldigt bra, Peter Jackson vet ju vad han vill ha och vad som blir bra. Jag blandar visserligen fortfarande ihop ett par av dvärgarna och skådespelarna (trots alla "Behind the Productions-videor" jag nördat!) men jag hittade ett par favoriter igår, haha.




Och att vara tillbaka i det magiska Middle Earth igen och dessutom för första gången på bio - jag är för ung för att ha sett de andra på bio - var såå häftigt! Jag har verkligen saknat alla gröna dalar och snöiga berg... fast jag kanske inte saknade grottorna så mycket x'3

Det var mycket fler visor och sånger hittils i Hobbit också - dvärgar är ganska muntra och visglada. Howard Shore har hand om musiken i den här "trilogin" också, och han klarar det precis lika bra. Jag saknade lite Concerning Hobbits när de vandrade, men "The Misty Mountains" melodin växer på mig, helt klart.

Gällande de gamla karaktärerna: man fick inte se alla i den här filmen, men ganska många. Gladast var jag nog att återse Frodo. Elijah ser inte ut att ha åldrats en dag. Och hur Ian McKellen fortfarande kan göra en så imponerande Gandalf är lite magiskt, för han ser så mycket äldre ut nuförtiden...



Och ja... här kommer en bild av gänget jag såg Hobbit med (minus en medlem.) Vi satt faktiskt bredvid inte mindre än två Gandalfs! En grå och en vit ;) 3D var både bra... och dåligt. Inte helt säker på vad som är bäst till Lotr och Hobbit. Men nu längtar jag i alla fall  till del två, där jag tror man får se Mikael Persbrandt och (om jag har tur) Legolas! och så kanske man får se en av Bens karaktärer faktiskt prata också och inte bara andas hotfullt in i kameran xD

Några av mina vänner och jag (längst till höger), utanför
bion. Fast jag har inte glasögon egentligen, är jag rädd^^'

No comments:

Post a Comment