Sunday, May 10, 2015

Du föll och jag för dig - Lina Stoltz

- Tjena.
  Två blå ögon som inte nöjde sig med att landa i hennes, utan som sögs som en virvlande tromb genom bröstet ända ner i maggropen.
  En blick som gick rakt igenom henne och som på mikrodelen av en sekund rubbade henne totalt ur hennes stillsamma, bekväma omloppsbana. 
  En jordskredsblick.

Frida och Jakob känner inte varandra, egentligen. Men när hon en dag stöter på honom i skolkorridoren ändras allt. Plötsligt vill hon ingenting hellre än att få vara med honom. Hela tiden. Men Jakob har en brokig livsstil som kanske inte går ihop med hennes...


Omdöme: Jag måste säga att jag är positivt överraskad av den här boken. Den har ett väldigt lättillgängligt språk som går snabbt att läsa och en berättarstil som verkligen släpper in en i historien. Visserligen är det enkelt berättat, men just här tycker jag verkligen att det funkar. Det blir en bok som man med lätthet kan sträckläsa på en dag.

Det är ingenting blixtrande fenomenalt, men ger helt klart en mysig lässtund. Jag tycker om hur nära karaktärerna man känner sig och hur den verkligen lyckas fånga den där svenska känslan - på sätt och vis skulle det kunna vara några av mina klasskamrater Lina Stoltz skrivit om. Det är inte särskilt svårt att föreställa sig en Jakob och en Frida i verkligheten. Och visst är det trevligt som omväxling till de något klichéartade ouppnåeliga amerikanska storierna ibland?

Boken är berättad från både Frida och Jakobs perspektiv och det är också något jag tycker väldigt mycket om. Från baksidestexten hintas det väldigt mycket om Jakob som bad boy och då är det skönt att få se hans perspektiv på det hela. Speciellt hans mer känslosamma delar var fina. Sen det där med att allt inte alltid är fint och bra - det gillas.

Betyg: En mysig bok om svenska tonåringar, den stora första kärleken och livets oförutsägbara vändningar. Perfekt för sommarläsning och rekommenderas speciellt till dig som inte läser så mycket men vill ha något mysigt om kärlek till stranden :)

Du föll och jag för dig

1 comment:

  1. SV: Bra idé! :D Om du inte känner dig bekväm med resultatet så behöver du ju inte ladda upp videon, men jag tycker den här taggen gör sig väldigt bra på bild eftersom man får reaktionen :D

    ReplyDelete