Thursday, May 7, 2015

Kickar - Staffan Cederborg

Perrongen är full av folk. Hennes hand på hans axel; den glider neråt och tar runt hans arm. Han tittar frågande på henne. Det är teater nu: hon vet att han vet att hon har ringt polisen. De ska bara spela sina roller klart. Nu måste han improvisera för att få skådespeleriet dit han vill. 
  "Det kommer en ordningsvakt och tar hand om dig", säger hon.
  "Varför då?" säger han. 
  "Jag tänkte att du kanske behövde hjälp." 

Joel sitter biljettlös på ett pendeltåg från Nynäshamn till Stockholm. Kvar i Visby har han lämnat en mamma på sjukhus, en misshandlad styvfar, två svikna "flickvänner" och en kompisrelation som spårat ur. Frågan är bara hur mycket av det hela som är hans fel.


Omdöme: Jag är lite kluven inför den här boken. Känslan när jag läste ut den var att den var bra (jag gav den 4 utav 5 stjärnor på Goodreads) för när jag läst hela var det inget snack om den saken. Början och slutet har superbra tempo och är spännande samtidigt som det berör. Speciellt sista tredjedelen är hur bra som helst!

Kickar ser väldigt "grabbig" ut (och då menar jag att målgruppen verkar vara killar) och ibland kändes det som lite mycket enkelspårig action ("pranks"/hyss) och hångel. Men den är också mycket, mycket mer. Förutom det man förväntar sig från baksidestexten (tonårskriminalitet, inbrott och droger) finns det ett mycket viktigare ämne i det hela. Och jag tycker Cederborg har gjort ett riktigt, riktigt bra jobb med hur han skildrat det. Tänker dock inte avslöja så mycket mer, utan snarare säga; läs den!

Karaktärsmässigt tycker jag att Kaspar är väldigt spännande, så där att jag faktiskt blir lite nyfiken på att få läsa om honom som huvudperson. Annars tycker jag väldigt mycket om Cornelia; främst hennes sunda, coola värderingar som förstärker det tuffa smarta.

Betyg: Spännande bok om ett viktigt ämne, en något mörk, men ändå på något sätt hoppfull blandning av action och känslor. Sista tredjedelen bara måste sträckläsas! En bok jag rekommenderar till killar och tjejer runt femton (men som förstås fungerar även för äldre och yngre).

Kickar 

2 comments:

  1. Svar: Vad roligt! Jag har skickat ett mejl till din bloggmejl så att vi kan bestämma tid och plats och så :)

    ReplyDelete
  2. Jag har taggat dig på min blogg! :D

    ReplyDelete