Monday, May 18, 2015

Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry

TILL LÉON WERTH
Jag måste be alla barn om förlåtelse för att jag tillägnat en vuxen den här boken. Men jag har en god ursäkt: den här vuxne personen är den bäste vän jag har i hela världen. Och jag har ännu en ursäkt: den här vuxne personen förstår allting, även böcker för barn. Och så har jag en tredje ursäkt: denne vuxne person svälter och fryser hemma i Frankrike. Han behöver verkligen tröstas. Om de ursäkterna inte räcker, skulle jag gärna tillägna boken det barn den här vuxne en gång var. Alla vuxna har en gång varit barn. (Men inte så många av dem minns det.) Jag ändrar alltså min tillägnan:
TILL LÉON WERTHSOM LITEN POJKE


Omdöme: Den här boken är verkligen så fin. Vad kan man egentligen säga mer än det? Den är fin, tankfull, värdefull, underbar. Varje uppslag bara måste insupas och tolkas, det är ingenting man läser snabbt och hafsigt.

Boken innehåller väldigt filosofiska tankar och jag tycker att det är fint hur de är lika åtkomliga och greppbara för barn som för vuxna. De kan tolkas på olika nivåer som passar alla åldersgrupper, helt enkelt. Oavsett hur mycket tid man lägger på att tolka de olika episoderna i boken tror jag att man förstår huvudbudskapet.

Sedan är det också intressant att titta på bakgrunden till den här berättelsen, som kom till under andra världskriget. Om vad Sain-Exupéry upplevde, vilka människor han kände och vad de alla tyckte och kände om sin samtid. Det var en så otroligt stormig tid i världshistorien när så många viktiga verk skapades och så centrala frågor beskrevs. Att få vrida och vända på det ur olika personers perspektiv, skildrade på olika sätt, är något jag tycker är väldigt intressant.

Betyg: Här har vi verkligen ett måste till klassiker. För alla åldrar. Läs den, upplev den, lär av den. Ta en stund till att fundera över vad orden och bilderna betyder just för dig (och kanske även för andra).

Den lille prinsen

No comments:

Post a Comment