Wednesday, May 27, 2015

Vad är läsglädje för dig?

Det finns ett sammansatt svenskt ord som jag nog är lite kär i. Läsglädje. Får det en inte att vilja slänga sig ner i gröngräset / hängmattan / en mysig fåtölj / någons knä, och bara njuta av en bok?

B. Wahlströms har gjort en jättefin video om det här med läsglädje. Ordet används för det mesta i samband med barn, där man försöker få dem att läsa mer. Anledningarna till varför det är så viktigt kan ni hitta i videon.


Jag har faktiskt tänkt stött på det här ordet vid ett annat tillfälle för några veckor sedan också. Då var jag på bloggträff anordnad av Opal, Semic, Berghs och Natur & Kultur. De frågade oss varför vi bokbloggade. Jag minns inte vad de andra svarade (de som gjorde det) men jag kom direkt att tänka på ett inlägg jag skrev för några år sedan. Om varför jag bloggar. Och varför jag bloggar som jag gör och för vilka.

I det här inlägget, som började med en rant om vilka böcker man läser i skolan och vilka böcker som får priser utav vuxna juryböcker, kom jag fram till att jag vill att "flera ungdomar ska upptäcka hur underbart roligt det är att läsa". Då använde jag ordet läslust, men tanken var densamma. 

Böcker jag läste 2013, femton år gammal, åttondeklassare.

Ja, självklart, bloggar jag om böcker för att jag älskar att läsa och skriva. Självklart blir det så många ungdomsböcker för att det är en genre jag tycker om (även om en del vuxenböcker också smyger med). Men sedan 2013, när jag satte mig ner och tänkte igenom bloggandet, varför jag gör det och varför jag tycker det är roligt, fick jag också lite utav ett mål.

Jag vill att fler ungdomar ska läsa mer. Det låter kanske lite präktigt eller lite meningslöst ("de som läser bokbloggar är väl mest de redan bokintresserade?") men det är förhoppningen jag har. Det var med den tanken i bakhuvudet jag skapade mitt recensionsformat och det är därför jag alltid ser till att recensionerna enkelt kan hittas från Bokus och Adlibris.

Då och då händer det att man får en kommentar eller ett mejl från någon som inte läser så mycket. Som kanske vill ha tips på andra böcker eller som bara vill berätta att de faktiskt också tycker om boken. Och det har nog varit några utav de roligaste stunderna från mitt bokbloggande.



(Med det sagt älskar jag ju förstås också att få och ge kommentarer till andra bokbloggare, att få vara riktig nördig och känna mig som en del av en gemenskap och riktar mina recensioner till både ungdomar och vuxna. Men allt ovanstående är något jag tror genomsyrar själva bloggandet för det är en del av det som gör det så roligt.)

4 comments:

  1. Läsglädje. Vilket fint ord <3 Och jag tycker inte att det låter pretentiöst med att få folk att vilja läsa mer! Det uppmuntras starkt från mitt håll! ;)
    SV: Åh tack så jättemycket! :D I will let her know ;) Vad intressant det där om Estland (jag kollade upp, kom inte heller ihåg vilket land...)! Ärligt talat har jag inte lyssnat ordentligt på texten förrän nu, jag har liksom inte insett vad den handlar om! Killen borde verkligen ha visat mer känslor med tanke på ämnet, tjejen ser i alla fall lite arg ut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det så himla fint? Tack!

      Och ja, haha, jag undrar om det var en del av uppträdandet eller bara hans normala ansiktsuttryck. Oavsett skapade det en intressant kontrast!

      Delete
  2. Tycker att det låter jättefint att du vill få fler att läsa. Och du gör verkligen ett bra jobb med dina lättsamma men fylliga recensioner!
    Jag läste nyligen en del av en artikel där det stod att många av dagens studenter (på universitet och högskolor) inte kan skriva korrekt. De sätter ihop meningarna på konstiga vis eller använder fel ord i fel sammanhang. Det kan nog ha med minskad läsning att göra (bland annat), så varje person man får att läsa är ett framsteg. Och jag tycker att man ska uppmuntra all sorts läsning. Gillar man Kalle Anka är det bättre att läsa Kalle Anka-tidningar än att inte läsa alls. Det finns ingen dålig läsning. (Hm, jo, kanske Hitlers självbiografi då ...)

    Så fortsätt med ditt braiga jobb som boktipsare, Amanda! Du är grym på det och du är helt klart en av mina absoluta favoritbloggare! :)

    Får vi förresten någon liten rapport om bloggträffen du var på? Lite nyfiken på hur det var och om du kom över blygheten och pratade med alla. :)

    Läsglädje för mig är när hjärtat växer av det jag läser och jag förflyttas till en helt annan värld. När man inte kan släppa boken med tankarna trots att man lagt ifrån sig den för dagen eller läst ut den. Ett väldigt bra sätt att resa är det dessutom, och ofta billigare än en flygbiljett. ;)

    Ha det bra!
    Kramelur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller verkligen med om att det inte finns någon dålig sorts litteratur/läsning! Det var lite det mitt första inlägg handlade om, att jag var upprörd för att upphöjda ungdomsböcker ofta var ganska "tråkiga" gällande driv och handling. (Kan hända att jag också var lite, lite irriterad över att böckerna man läste på högstadiet i princip var exakt samma bok skriven i tre olika tolkningar av tre författare ;))

      Tack så jättemycket! Och ja, jag kan absolut skriva en rapport om bloggträffen! Jag hann faktiskt med två i samma veva, vilket var roligt :)

      Kramelur!

      Delete