Wednesday, January 7, 2015

Aristotle & Dante Discover the Secrets of the Universe - Benjamin Alire Sáenz

"Do you think it will always be this way?"
  "What?"
  "I mean, when do we start feeling like the world belongs to us?"
  I wanted to tell him that the world would never belong to us. "I don't know," I said. "Tomorrow."

Ari har alltid varit lite utav en ensamvarg. Med regler som att det är bättre att vara uttråkad på egen hand än tillsammans med någon annan är det svårt att inte vara det. Han trivs helt enkelt bättre själv än med andra.

Tills han träffar Dante Quintana vill säga. Från ett chansartat möte vid poolen utvecklas en intensiv vänskap Ari aldrig kunnat drömma om tidigare.


Omdöme: Fin, tankvärd och otroligt mysig bok. Sáenz har verkligen lyckats på så många plan och Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe är en fröjd att läsa. Jag rekommenderar verkligen att ni plockar upp den när den ges ut på svenska av Gilla Böcker i februari.

Boken handlar till största del om att växa upp - Ari utforskar gapet mellan pojke och ung man över två somrar, och har vissa svårigheter att axla rollen på rätt sätt. Han har dessutom vissa svårigheter att passa in, främst av ointresse, och spenderar mycket tid ensam när Dante inte är i närheten. Jag tycker förstås om Aris resa som karaktär, men det finns så mycket annat underbart med den här boken!

Alire Sáenz har valt att forma Aris identitet kring det Amerikansk-Mexikanska arvet, vilket jag verkligen tyckte om. Små saker som mammans ilska över mexikanska orättvisor, spanska smeknamn och mexikanska maträtter, gav verkligen mer själv till berättelsen. Jag älskar också att Aris (och Dantes) föräldrar är väldigt närvarande genom hela boken. Precis som Ari utvecklas de under resans gång och deras relation är verkligen fin att läsa om.

Som bokens baksida antyder handlar boken också väldigt mycket om vänskap mellan Ari och Dante. På ett verkligt sätt, där de inte alltid är på samma sida eller vill samma saker. Men jag måste erkänna att jag satt nästan hela boken och tänkte: gay! <3 de måste vara kära i varandra. eller?

Betyg: Definitivt en läsvärd bok! Verkligt förankrad men samtidigt magisk historia om uppväxt, kärlek, vänskap och familj. En bok man kan drömma sig bort med och älska.

Aristotle & Dante Discover the Secrets of the Universe

2 comments:

  1. Varje gång jag ser den här boken tänker jag "den där måste jag läsa"! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samma här! Ångrade det verkligen inte när jag väl läst den heller ;)

      Delete