Saturday, October 27, 2012

The Raven Boys - Maggie Stiefvater



Jag fick nästan panik i morse när jag satt och funderade på om jag hade någon bra bok jag läst nyligen som jag kunde recensera - och insåg att jag inte hade hunnit skriva om den här underbaringen än! Jag vet ärligt talat inte riktigt hur det gått till, men nu ska det i alla fall åtgärdas :)

Plot: Blue Sargent bor i staden Henrietta tillsammans med sin mamma och ett par andra udda kvinnor. De är alla "clairvoyant" och kan på olika sätt läsa av folks framtider. Blue själv å andra sidan verkar inte ha några egna krafter, men hon förstärker andlig kraft med sin närvaro och hjälper andra att "se" klarare. Ända sedan hon var liten har Blue fått veta att om hon kysser sin äkta kärlek, så kommer han att dö.
     Varje år på St. Mark's Eve sitter Blue och hennes mamma vid ruinen av ett gammalt kapell och ser på andar som vandrar över till andra sidan - alla de människorna som kommer att dö i Henrietta inom ett år. Det här året är annorlunda, eftersom Blues moster kommer istället för hennes mamma. Och för första gången någonsin får Blue syn på en av andarna. Det är en pojke från den rika privatskolan Aglionby Academy, som uppenbarligen kommer dö inom ett par månader. Och det finns bara två anledningar till att en "icke-seende"-person kan se en ande på St. Mark's Eve. Antingen är pojken Blues äkta kärlek eller så är det hon som mördat honom.

Boken handlar också om fyra ganska olika pojkar som går på Aglionby - så kallade Raven Boys, eftersom skolans emblem är en korp. Det är den tysta, undanglidande Noah, den ilskna och något våldsamma Ronan, försiktiga, smarta och hårt arbetande Adam (som kommer från en fattig familj och är stipendiat) och deras informella ledare, Gansey III. Han har kommit till Henrietta för att följa ett par "ley-lines" som ska kunna leda till en sovande alvkung, enligt sägnen.

Opinions: Jag har väntat på den här boken månader innan den kom ut, så jag förbeställde den så klart. Och jag minns verkligen den suveräna känslan när Bokus-paketet låg där i brevlådan. Jag tycker att The Raven Boys är en underbar bok på så många olika sätt. Dels tycker jag om Maggie Stiefvaters miljöer väldigt mycket, de små och sagolika städerna hon har och sättet hon väver ihop olika myter/sägner/legender med verkligheten på ett mysigt, spännande och lite mystiskt sätt.
    I  TRB finns det så många mysiga, härliga och egensinniga karaktärer att antingen älska eller hata. Många av dem genomgick också en ganska stor utveckling, t. ex Adam som jag till en början älskade men sedan gled ifrån lite känslomässigt sätt. Och Noah som man först inte märkte, men sedan föll ganska pladask för. Sedan Ronan som är så svår att förstå sig på, även om man vill göra det. Till sist Blue och Gansey, som är så svåra, så speciella. Jag kan ju säga att jag redan nu längtar till nästa del, som inte fått något namn än (Jag skulle gissa att Maggie är i full fart att skriva den.)

Betyg: Den var verkligen underbar, en av mina favoritböcker och den ser väldigt fin ut i min bokhylla just nu <3

Jag sitter och fantiserar att korpen på framsidan
är Chainsaw, för jag tyckte faktiskt om henne.



The Raven Boys av Maggie Stiefvater (häftad, 2012)

1 comment:

  1. I know that information from this source will help you to get Parental Control Apps for Android. I had such experience recently

    ReplyDelete