Sunday, October 28, 2012

Anna and the French Kiss - Stephanie Perkins

Nu har jag hört så mycket om den här boken från så många ställen så jag bestämde mig för att läsa den.


Handling: Annas pappa har bestämt att hon ska gå i SOAP (School of America in Paris) för hennes sista år i High School. Ett beslut Anna inte är särskilt nöjd över, eftersom hon måste lämna sina vänner, den söta killen Toph och hon kan dessutom inte ens prata franska. Men skolan visar sig vara ganska cool och hon får snabbt nya vänner, bland dem Etienne St. Clair - en amerikansk, fransk, engelsman som är smart, charmig, underbar.... och har en flickvän. 

Omdöme: I början var jag lite tveksam om skrivastilen och trodde den skulle likna Suzanne Suplee's "When Irish Guys Smile" (som var mysig, men kanske inte något jag ville läsa igen) men sen så utvecklade det sig till en mysig tonårsexperience som får dig att längta efter att plugga ett år utomlands och möta din egen St. Clair. Jag älskar också den där känslan av att karaktärerna verkligen gillar varandra men ändå har svårt för att lyckas få ihop det, på grund av en väldigt naturlig osäkerhet.
Och jag ska inte ljuga, St. Clair var marvelous, riktigt "drool-worthy".

Betyg: Jag läser inte så mycket "vanliga" ungdomsböcker, men den här påminner på vissa sätt om Beautiful Disaster (som är min favorit) fast på ett helt annat sätt och den kan nog också skjuta upp någonstans i toppen. Så ja, jag rekommenderar den, även om Anna och St Clair ibland gjorde riktigt jobbiga beslut som jag aldrig skulle ha gjort (tror jag) om jag var i deras situation.

Covern: Utseendet på boken var faktiskt en av de sakerna jag tyckte minst om. Den ger inte av rätt känsla alls, utan känns ganska ytlig och får mig genast att tänka att boken kommer vara likadan. Inte särskilt lyckat, enligt mig. Jag vet inte om det var vad andra fans också tyckt, men de har i alla fall gjort en massa egna covers (såg någon annan bokbloggare skriva om det tidigare) och jag tänkte visa min/a favorit/er.

Tredje Plats:

Andra Plats:


Första Plats:
Visserligen så gillade jag verkligen den med den vita klänningen, men den
 passade inte riktigt min bild av Anna och den här gav mig the feels 
så den fick det bli <3


Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins (Häftad, 2011)

No comments:

Post a Comment