Thursday, October 25, 2012

Onyx - Jennifer Armentrout



Handling: Efter allt action från förra bokens slut har Katy's tillvaro med de bästa vännerna, Lesa, Carissa och Dee  lugnat ner sig. Så lugnt det kan vara när ens grannar, tillika Dee och hennes storebror, är utomjordingar. Katy har varit attraherad (och irriterad) av Daemon sedan de allra först träffades, och Daemon verkar plötsligt också intresserad av ett seriöst förhållandet. Problemet är bara att Katy inte kan vara säker på om huruvida hans känslor är äkta eller bara kommer från deras övernaturliga band. Dessutom börjar underliga, skrämmande saker hända Katy och den enda som verkar kunna hjälpa henne är Blake. En het, rolig, nyinflyttad kille. Daemon har fått konkurrens.

Omdöme: Jag gillar verkligen Lux-serien så självklart tyckte jag att den här boken var  väldigt bra den också. I många fall blir tvåan i böcker av den här typen väldigt tjatig/dålig/twilight-kopia men den här tyckte jag om. Den hade action, spänning, kärlek, attraktion och en chans för Katy att bli mer badass. Samtidigt handlar den mycket om val och hur det man tror är det rätta kan bli väldigt fel.

Ibland blev jag väldigt frustrerad på Katy för att hon aldrig riktigt gjorde något, men inte tillräckligt frustrerad för att lägga ifrån mig boken. Hennes berättarröst väger helt klart upp för allt. Boken hade en bra spänningsuppbyggnad, en välplanerad plot-twist och ett spännande klimax, även om jag kanske önskat lite mer av slutet.

Förresten, vad hände mer omslaget egentligen? Katy ska ju vara jättekort och knappt nå honom till axlarna. Sen ser hon väldigt gammal ut också, knappast någon tjej med en "My Blog is better than your Vlog" t-shirt. Gillar inte riktigt bilderna för den hör serien, men den är väldigt trevlig att hålla i annars.

Betyg: Så länge man gillar Young Adults-böcker med kärlek, urban fantasy och spänning och gillar att läsa böcker på engelska så rekommenderar jag verkligen både Obsidian och Onyx, de är skitbra! Jag längtar redan till att läsa trean Opal!

No comments:

Post a Comment