Wednesday, October 24, 2012

Resten Får Du Ta Reda På Själv - Lauren Oliver

Har nämnt den här boken tidigare och skrev ju då att jag lånade den från biblioteket eftersom jag sett boktrailern. Jag kan erkänna att jag antagligen inte tagit den annars eftersom den påminde om någon tidigare bok jag inte ens tyckte om tillräckligt mycket för att minnas namnet på. Men jag kom inte heller ihåg trailern, utan bara att jag sett den. Såg den sedan efter att jag läst boken och det enda jag kan säga är: se den inte. Den var inte direkt bra och passade inte ihop med hur boken porträtterade saker.

Plot: (från bokens baksida) Samantha Kingston har allt Världens coolaste pojkvän, tre fantastiska bästa vänner, och första tjing på allt på Thomas Jefferson High - från det bästa bordet i matsalen till den smörigaste parkeringsplatsen.

Fredag den 12 februari skulle bli ännu en perfekt dag i hennes underbara liv. Istället visar det sig vara hennes sista. Men så får hon en andra chans. Sju chanser, till och med, för att lösa mysteriet kring sin död. Under tiden upptäcker hon det sanna värdet av allt hon håller på att förlora.

Opinions: Vill börja med att säga att "lösa mysteriet"-formuleringen är ganska missledande. Det här har knappast något med detektivarbete eller mördare att göra. Nej, det är som en ganska vanlig ungdomsroman förutom det faktum att vår huvudperson dör under första dagen. Och vaknar igen dagen därpå, för att sedan dö ännu en gång. Sam inser efter ett tag att det beror på att det finns något som hon måste göra för att själv kunna dö sin slutgiltiga död - eller överleva. Under tiden finns det många saker hon försöker rätta till, som förhållandet med sina vänner, sin familj och den där gamla barndomsvännen som verkligen gillar henne.
    Jag tyckte den här boken var rolig, sorglig och fängslande så trots att det ibland blev lite upprepning (Fredag den tolvte februari om och om igen) så tröttnade man inte, utan ville läsa klart till slutet. Det är mycket orsak och verkan, hur små små saker kan göra stor, stor skillnad. Fast jag blev lite irriterad på Sam ibland  när hon inte gör det jag skulle ha gjort redan tredje dagen förrän sjätte dagen. Ett par hundra sidor, minst. Men det var värt väntan i alla fall!
    Något som speciellt rörde mig var förhållandet mellan Sam och hennes syster Izzy och Sams längtan att få se systern växa upp och få vara där för henne. Jag har min lillasyster som jag verkligen älskar och jag kan lätt föreställa mig den där hemska känslan.

Betyg: Jag ger inga stjärnor eller så, men jag tycker den var riktigt bra. Kanske så bra att jag vill köpa den, till och med.


No comments:

Post a Comment