Tuesday, October 30, 2012

The Demon Lover - Juliet Dark


Plot: Callie, som har forskat om vampyrer och andra demoniska älskare inom litteraturen, söker jobb vid olika colleges runt New York. Trots att hon är väldigt nära att få platsen vid det college hon alltid drömt om att jobba på (NYU) så slår hon sig ner vid en mindre skola tre timmar bort från storstaden. Det är något med staden Fairwick och det mystiska Honeysuckle House som verkar väcka Callies gamla drömmar om en skuggig sagoprins till liv - bara det att han verkar vara mindre sagolik och snart väldigt verklig.

Opinions: Det finns så mycket olika saker jag skulle kunna säga om den här boken. Jag tycker att den var bra (annars hade jag inte sträckläst den som jag gjorde på kvällarna) och det var många saker som jag tyckte väldigt mycket om. Till exempel så är The Demon Lover en ganska mysig värld som påminner lite om True Blood, fast med en annan typ av huvudperson. Så det är lite som en blandning mellan Sookie Stackhouse och den mer typiska YA-huvudpersonen. Men (tack gud) utan att Callie är omringad av en massa älskare. Hon har ett väldigt limited och tillräckligt antal.
Sedan är det massa mysiga/roliga/smått creepy karaktärer vid sidan av som gör det hela lite roligare. För att inte tala om "deckar-arbetet" man kan göra medan man läser den här boken. Jag satt och gissade på en massa olika teorier om vad som skulle hända, varför de skulle hända, vem som gjorde saker och ting som hände i Fairwick och vad olika personer egentligen var.

Betyg: När boken öppnade var jag lite tveksam på om jag skulle tycka om boken, mest för att den då liknade många andra böcker med ungefär den här handlingen och även om jag började tycka om boken mer och mer ju längre jag kom i läsningen så kom jag sedan till något sorts beslut - slutet skulle avgöra hur bra boken var. För gillade jag slutet kunde jag tänka mig att köpa boken och ha det som en fin addition till min bokhylla. Men jag upptäckte i slutet av boken att den har en uppföljare, så nu hänger väl allt på den istället, gillar jag den kanske jag köper båda böckerna? Spoiler, markera texten: Jag vill ha min Liam! <3

Lite extra: Boken publicerades ju först under författarens riktiga namn (eller mer kända namn?) Carol Goodman, som jag hört lite om förut men aldrig läst av. Men i USA fick den sedan bli The Demon Lover av psedonymen Juliet Dark. Orignal titeln var i alla fall "incubus" som betyder "the demon lover".


Personligen tycker jag att den andra utsidan passar boken bättre, med kylan, de blåa mörka tonerna och speciellt fåglarna. Den påminde mig mer om skogen i boken än vad den här gröna dimmiga versionen gjorde.


Sugen på att läsa boken? Då kan du kanske kolla in min andra blogg (lasdagbok.blogg.se) och jämföra reflektioner från läsningen? Kommentera gärna där och skriv vad du tror kommer hända vid olika ställen i boken! Och var inte rädd för spoilers, det står i början av varje inlägg vilket kapitel jag är på i fet stil, så gå bara in på kategorin "The Demon Lover" och börja längst ner!

The Demon Lover (Ballantine Books, 2011)

No comments:

Post a Comment