Wednesday, October 24, 2012

Ung, Bög och Jävligt Kär - Johannes Sandreyo

OBS! Det här är en gammal recension, från när jag precis började bokblogga, så kvalitén är lite sisådär. Be aware ;)




Handling: Från Adlibris: Detta är en spännande roman för unga vuxna som handlar om att komma ut som gay i en hård förortsmiljö där kriminalitet, men också samhörighet och glädje hör till vardagen.
Följ Filip och hans fight för kärleken, när han som sextonåring bestämmer sig för att komma ut som gay på en gymnasieskola i en av Stockholms betongförorter. Där får du även träffa värstingen och fotbollsspelaren Emilio i hans jakt efter respekt, identitet och sanningen om sig själv.
Omdöme: Jag har mycket att diskutera. Som jag redan nämnt tycker jag mycket om många delar av boken. Ganska uppenbart Filip, Emilio och deras "komma ut" och "get-together" historia. Sedan finns det VÄLDIGT mycket kring det som man kanske hade klarat sig utan. Eller som kunde ha blivit en annan bok, kanske. Det är läraren Benny, som ska föreställa bra, och kanske var det i början. Men sen verkar han mer som en riktig galning utan någon ordentlig koll eller rätta värderingar. Sedan resten av skolan som är helt galen och med en studierektor som hatar eleverna. Sist men inte minst Emilios gangstergäng. Det senare tyckte jag var bra för storyns  spänning och om de tonade ner skolan (och Viveka och speciellt Benny) lite skulle det också passat bra in. Det hela blir väldigt överdrivet och ofta ganska irriterande.

Sedan var det en massa felaktiga påståenden (bl a som exemplet Högklint i bilden) som irriterade mig. Tyvärr vädligt mycket, vilket som är fånigt, men ibland hakar jag upp mig på småsaker. Han borde ha kollat upp sina faktan åtminstone lite bättre, enligt mig.

SummeringÄr du intresserad av en härlig, "färgglad" bok om ett homosexuellt förhållande mellan två svenska tonåringar så rekommenderar jag ändå den här. Trots allt jag störde mig på läste jag den ändå på en enda kväll och tyckte att den var riktigt bra. Nu vill jag läsa "Regn och åska" av Håkan Lindquist eftersom den oftast nämns med den här boken.

No comments:

Post a Comment