Saturday, April 5, 2014

13 år och författare! (Intervju med Maj Lundgren)


Har du fått några speciella läsarreaktioner efter att boken kom ut?
Jag har absolut bara fått positivt om boken från dem som läst den. Hörde om en kille i 6:an som tydligen gillat den så mycket att han hållit föredrag om den i skolan som bästa boken han någonsin läst! När man hör sånt så känner man bara glädjen som bubblar inom en, det är otroligt kul!

Hur la du upp skrivprocessen, skrev du allt i ett svep eller hoppade du mellan olika delar?
Jag skrev allt i ett svep. Men det tog ganska lång tid att skriva boken med tanke på att jag inte riktigt visste att det skulle bli en bok när jag skrev den. Så jag liksom hittade på vad som skulle hända allt eftersom.

Nu så förstår jag mycket mer hur det fungerar och nästa bok la jag upp på ett mycket bättre sätt och den gick också mycket fortare att skriva.

Var det mycket redigeringsjobb med "Hjärtat fortsätter att slå" innan den blev klar?
Det var bara hur mycket jobb som helst! Ett tag trodde jag nästan att jag skulle drunkna i allt arbete. Jag hade aldrig trott att det låg så mycket arbete bakom en bok innan. Men det var absolut värt det!

Vad är dina råd till andra ungdomar med författardrömmar?
Det är 3 viktiga saker att komma ihåg och göra om man har drömmar om att bli författare.

1.     Det är jätteviktigt att du skriver om det du själv kan och känner dig säker med. Om du älskar hästar och rider, skriv om stallet. Om du spelar fotboll, skriv om det. Om du bor på landet med djur och omgiven av åkrar, låt boken utspela sig där. Det är viktigt att komma ihåg att inte göra det svårare för sig själv en det måste vara. Det är de enkla böckerna som är de bästa!
2.     Tro alltid att just DIN historia är värd att berätta. Ge inte upp efter hälften eller efter två sidor. Även fast det kanske inte är just den boken som blir utgiven eller den bästa, så blir det inte bara en resa för dina läsare utan även för dig själv. Då du får tillåtelse att växa, skapa och vara fri i den egen värld, där är endast du själv som sätter gränserna. 
3.     Vänta inte tills du är 40! Livet startar när du börjar leva det!

Hur lång tid tog det att skriva "Hjärtat fortsätter att slå?"
Det tog mig 9 månader. Men jag var bara 11-12 år då, jag hade skola och annat på tanken. Det här var bara något för att fördriva tiden, när verkligheten blev för tråkig så skapade jag min egen i boken. Men allt jobb därefter har tagit nästan ett år. Även fast den efter all tvättning inte är så lång så tog det mig tid att växa med boken tills den var helt klar. 

Vad har du själv för planer för ditt skrivande i framtiden?
Jag hoppas att jag kommer att skriva i framtiden, just nu så håller vi på med nästa bok. Men man vet aldrig vad som händer imorgon, tills dess så lever jag idag.

Tycker du att det borde finnas fler böcker av unga författare?
Absolut! Jag hoppas verkligen att unga kan se på mig och förstå att det faktiskt går. Även fast det är en väldigt lång och jobbig väg att färdas. Jag tror bara att man måste vilja något tillräckligt mycket.

Har du någon favoritbok som du vill tipsa andra om?
Mina 3 favoritböcker är nog:
1.     Jag finns av Maja-Maria Henriksson 
2.     Förr eller senare exploderar jag av John Green
3.     Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren

No comments:

Post a Comment