Thursday, April 3, 2014

Hjärtat fortsätter att slå - Maj Lundgren

När någon säger åt dig att det är dags att börja om, vad svarar man då?

Det har pratats en hel del om Maj Lundgren i media de senaste månaderna, men för er som inte känner till henne så debuterade hon 2014 med Hjärtat fortsätter att slå. Det är en väldigt liten bok (och väldigt söt!) skriven av en ung författare: 13 år gammal!

Boken handlar om Jessica och Hugo. Båda har varit med om det onämnbara - att förlora någon man älskar. Sorgen är till en början virvlande, förvirrande och tung. Ingen förstår hur det känns. Hur kan alla andras liv gå vidare när deras egna har stannat upp? Från att bara var ansikten i ett klassrum, namn på andras läppar, möts de nu i saknaden.

Omdöme: Åh, den här boken - jag är så kluven när det kommer till vad jag tycker om den. Problemet ligger i att den inte tillhör de vanliga ungdomsböckerna, utan också kan kategoriseras som "lättläst" för äldre ungdomar. Skulle jag tro åtminstone. Som bokslukare är jag van vid andra sorters texter och kräver mycket mer av en bok än vad som fanns i Hjärtat fortsätter att slå. Fast samtidigt tycker jag att den verkar vara perfekt för de som inte läser särskilt mycket, men vill komma igång.

Det är vad som gör den här boken väldigt bra. De lättlästa böcker jag tänker på är riktade till ungdomar som just börjat lära sig läsa, har dyslexi, eller tycker det där med läsning (och långa böcker) är lite jobbigt och onödigt. Jag känner en hel del sådana människor. Ändå har många av de böcker jag läst av den här typen varit plågsamt pedagogiska eller tråkiga och väldigt, väldigt vuxna. Inte alla, men många. Hjärtat fortsätter att slå är definitivt inte någon sådan. Det faktum att boken är skriven av en så pass ung författare (13 år gammal!) märks av på innehållet tycker jag. Precis som Maj sa i en intervju; hon har skrivit en bok hon själv vill läsa. Den har ett behagligt tempo, karaktärer och händelser man kan känna igen sig i, är lätt att läsa och har framförallt ett lättförståeligt språk. 

Punkterna som gör den så bra för ovana läsare är tyvärr också vad som gör den mindre attraktiv för erfarna läsare. Åtminstone upplever jag det så. Den känns lite för kort, karaktärerna får lite för lite plats i handlingen, allting är beskrivet ganska kortfattat och saknar mättnaden jag letar efter, och jag kunde inte riktigt försvinna in i boken.

Med andra ord var det inte min typ av bok, men jag kan verkligen se charmen med den. Ska jag vara riktigt petig hade jag dock tyckt att det skulle varit bättre om Maj Lundgren valt att skriva om karaktärer i sin egen ålder. Sedan tänkte jag på två saker medan jag läste boken: A) det var fanns några småfel här och där och B) hur trovärdigt är det egentligen att Jessica fick komma och bo hos sin faster? Tyckte inte det verkade rimligt alls. Om en tonåring just varit med om en bilolycka som tog föräldrarnas liv är det väl väldigt viktigt att hen får ett tryggt hem med trygg familj? Tror inte att socialen hade låtit ett sådant barn bo hos någon som lämnar hen ensam flera dagar i sträck på resor till New York. Hur stabilt är det?

Betyg: En mysig bok, perfekt för de som vill komma igång med sin läsning. Jag tror helt ärligt att Maj Lundgren har stor chans att bli nästa Lisa Bjärbo eller Johanna Lindbäck - inom lättlästa böcker. Sådana behövs ju verkligen! Älskar alla böcker som uppmuntrar läsglädje.

Hjärtat fortsätter att slå 

No comments:

Post a Comment