Tuesday, February 2, 2016

En enda hemlighet - Simona Ahrnstedt

"Pengarna du gav Medpax, de där hundratusen." Hon bet sig i läppen och såg sedan ut att ta sats. "Var kommer de ifrån? Är det vita pengar?"
  Alexander såg länge på henne. Hennes hår föll kring ansiktet, glödde i solljuset.
  "Frågar du mig om jag är kriminell?" sa han långsamt. "Om jag använt Medpax för att tvätta pengar? Bortsett från att jag är rätt säker på att det är omöjligt, hur låga tankar har du om mig egentligen?"

Isobel Sørensen är en fältläkare från ett familjeled av läkare som jobbat för utsatta världen runt. Alexander De la Grip är Sveriges meste badboy, känd för sitt skandalösa festande. När Alexanders stiftelse råkar avsluta donationerna till Isobels ideella organisation Medpax blir det början på en oväntad relation.

Omdöme: Fina, fina Simona Ahrnstedt! Hennes böcker slår aldrig fel, inte heller denna. Jag förstår verkligen inte hur hon kan vara så fantastisk. Men det är väl bara att tacka och ta emot för en läsupplevelse deluxe?

Det jag verkligen älskar med Arhnstedts böcker är nog all research hon gör. Dels har jag förstått sett lite glimtar "behind the scenes" på hennes blogg (det är MASSOR av intervjuer!) dels så framkommer det förstås genom att läsa boken. Det märks av det otvungna, lätta sättet hon bjuder in en i Isobels värld av biståndsarbete (med allt vad det innebär) precis som det märktes när man följde Natalia i finansvärlden. Det är så on point, utan att vara överdrivet informativt eller tråkigt. Man får verkligen en realistisk lucka in i en helt annan persons värld!

Isobel och Alexander var förstås ett charmigt par i sin egen rätt, men i den här boken tyckte jag nog nästan mer om bihandlingen. Vill inte spoila alltför mycket men jag är väldigt imponerad över hur dynamiska Ahrnstedts karaktärer är och hur hon verkligen vågade gå på djupet med sin extra hjältinna och hjälte, och ställa svåra frågor.

Sedan var slutet lite utav en 180 vändning där allt gasades upp till 130 km/h och det kändes väl liiiite Hollywoodfilm, men samtidigt tyckte jag att det var härligt att hon vågade. Och när man har chansen (hur ofta händer det när man skriver realistiska böcker som utspelar sig i Sverige?) ska man nog ta den! Kan ju säga att det är en nagelbitare ni har framför er, de sista kapitlen ;)

Betyg: Har man inte läst en enda Simona Ahrnstedt så är det lite skandal, tycker jag. Romance när den är som bäst! Och så välförtjänt att hon ska ges ut i både USA och Storbritannien nu.

En enda hemlighet

2 comments: