Monday, December 30, 2013

Vinterbestyr (Henrik Larsson)

Jag fick ännu en novell av Henrik Larsson häromdagen! Han är (som ni kanske vet) min favorit när det kommer till svenska fantasyförfattare, även om jag hittills inte hunnit läsa sista delen i trilogin Blodsarvet än. Detta beror främst på att det är en ganska komplicerad serie karaktärs- och händelsemässigt, så innan jag ger mig på Profetens Tid tänkte jag läsa om de två första böckerna. Här är min recension på Krigarhjärta.


Vinterbestyr är, i min mening, bättre än hans första Livgård novell Sista Kvädet. Den här novellen påminner lite om en blandning mellan en klassisk saga (den gamla rysliga sorten) och fantasyberättelsen vi känner igen från Blodsarvet. Vi får följa två furstsöner från Islandet, furstens favorit Runs och den mindre och svagare yngstingen Uve. Det festas för fullt i Islandet, men sönerna skickas dag efter dag ut på uppdrag, s.k. "vinterbestyr" där de överraskas av ett oväntat motstånd. Frågan är bara: vem vill skada dem?

Jag tycker verkligen om den här sortens "saga", men också att Uve, trots att han är en underdog, är så lugn igenom hela berättelsen. Man känner verkligen att han är en Isvarg, och de har alltid varit mina favoriter bland folket i Livgård. Berättelsen rör sig med ett lagom tempo, blir mer spännande allteftersom och slutar på ett briljant sätt. Roligast är kanske de tydliga kopplingarna till både Blodsarvet och Sista Kvädet. Synnerligen rekommenderad läsning ifall ni är ute och letar efter noveller. 


Här kan ni köpa Vinterbestyr för 19 kr på CDON

No comments:

Post a Comment