Wednesday, December 18, 2013

Svart Passion - Annika Banfield

"Hur vaknar man från en mardröm om man inte sover?"




Handling: Mathilda går första året på gymnasiet, drömmer om snyggingen Mattheo och vet inte riktigt hur hon ska hantera den ganska töntiga Emil. Hennes värld kretsar främst mellan dessa killar, sin bästa kompis Johanna, och sina föräldrars nya respektive. Vad hon inte vet är dock att hon just blivit en av de största pusselbitarna i tusenåriga planer smidda i mörka vrår...

Omdöme: Precis i början fanns det väldigt mycket jag störde mig på rent språkligt i boken som det bara kliade i mig att få ändra på. Det var egentligen mest småsaker som enormt överdriven användning av "!?" i dialogerna (ofta på fel ställe) och även massvis med "skall" i vardagliga samtal. Det kanske är något man gör i Göteborg, men jag stördes i alla fall av det. Sen var det också en enorm namedropping i början där fjorton karaktärer nämndes vid namn på de första fem sidorna och bara åtta av de hade någon större roll i boken.

När man väl släppte allt det här blev boken mycket bättre. Det var roligt att läsa om en dramatisk "landet kan gå under!"-historia i Sverige, men ibland blev det lite väl mycket klichéer och instalove. Sen förstår jag kanske inte riktigt hur vampyrerna kan planerat sin väg till makten i tusen år och valt just Sverige att börja med, och så långsamt dessutom.


Favoritkaraktär var Rhindo redan från början,  så det blev en glad överraskning det där på slutet, jag gillade verkligen bakgrundshistorien. Jag tycker om multidimensionella karaktärer som varken är enbart onda eller goda och att Banfield lyckades porträttera detta trots att Rhindo inte fick så mycket plats var riktigt bra. Mathilda och Johanna betedde sig idiotiskt titt som tätt och tog uppenbarligt dåliga beslut och tog ingenting alls på allvar. Mathilda tyckte jag dock om för merparten av boken trots allt, även om hon var ganska orealistisk som karaktär.

Andra plus med boken var de korta kapitlena. Jag tycker att det är en jättebra sak att tänka på i ungdomsböcker, det hjälper läsaren. Sen fick jag också en jättefin bok som var signerad med en dikt i början, jättetrevligt! Kastade mig verkligen in i läsningen efter det.

Det jag hade störst problem med i boken (förutom alla "?!") var nog romansen: (spoiler, markera för att läsa!) jag förstår att Mathilda föll för Mattheo, för jag menar, snygg och beskyddande sefyr? Ja tack! Men Mattheo var ju flera hundra år gammal, vad var oddsen för att han skulle förälska sig i henne så där plötsligt? Jag tyckte det var lite orealistiskt. (Slut på spoiler)

Omdöme: En underhållande bok som håller kvar ens intresse hela vägen igenom. Framförallt en unik skildring av den typiska amerikanska vampyrromanen satt i en svensk miljö. Första delen av en serie och jag ser redan fram emot att läsa fortsättningen - hur ska berättelsen egentligen fortsätta härifrån? Hoppas på nya skurkar!

Svart Passion

No comments:

Post a Comment