Tuesday, December 31, 2013

Enkät om Bokåret 2013

En bok jag inte kunde släppa:
The Ghost and the Goth av Stacey Kade, Drömgångare av Samantha Shannon och Audrey av Robin Benway
En bok som fick mig att gråta:
Om jag ska vara ärlig är det väldigt få böcker jag inte gråter till (jag gråter nämligen till nästintill ALLT i bok- och filmväg) så nästintill alla böcker från i år platsar. Sorgligast var väl The Fault in Our Stars av John Green, som var en omläsning.

En bok som fick mig att skratta:
Det här är nog svårare, men tror faktiskt det var The Ghost and the Goth och Audrey. Jag skrattar inte så mycket till böcker, åtminstone inte så att jag kommer ihåg det efteråt.
En bok som lärde mig något nytt: Alla böcker lär en väl någonting, men i En Varm Vinter av Christina Wahldén lärde jag mig en massa om Australien.
En karaktär jag minns:
Alexia Maccon, f.d. Tarabotti från Själlös av Gail Carriger är en av de mest färgsprakande och minnesvärda karaktären jag någonsin läst om. Hon är inte någon man glömmer i första taget inte.

En karaktär som jag skulle vilja träffa:
Tja, jag börjar bli lite för gammal för honom nu, men jag skulle väldigt gärna vilja träffa Melanie's lillebror Jamie från Stephenie Meyers The Host. Fick jag chansen att smyga ner i grottorna och träffa honom (och gärna Wanda och Ian också) skulle jag gärna göra det. Och lyssna på historier!
En karaktär som jag vill säga ett och annat till:Läsar man mycket YA Romance så finns det nog ett flertal... finns väldigt många dumma hjältinnor i den genren. Gänget från Evermore av Alyson Noël är jag t. ex. inte särskilt förtjust i. 
En bok jag vill flytta in i:
I början av året läste jag om ett par
Harry Potter-böcker, så ja... behöver jag säga något mer?

En mening/ett citat som jag strök under:
När jag antecknar citat så glömmer jag oftast bort dem så fort jag recenserat boken (tyvärr). Kommer därför inte ihåg något speciellt, men hittade det här bland mina anteckningar: "all the compliments we couldn't unsnarl". Jag tror det var meningen i sin helhet som talade till mig och inte bara fragmentet, men det kommer i alla fall från Body & Soul av Stacey Kade.
En bok jag spillde kaffe/mat/glass/solkräm på: Jag tror faktiskt inte jag gjort något sådant i år, det är trots allt något man försöker undvika!
I övrigt kan jag avslöja att jag läst c.a. 10 böcker färre än förra året, vilket jag först blev besviken över. Sedan påpekade min pappa att jag också skrivit mer, vilket han har rätt i, så helt urusel har jag inte varit på bokfronten! Det har varit ganska mycket omläsningar och en tydlig ökning av svenska böcker procentuellt i jämförelse med förra året (antagligen p.g.a. att jag köpte mindre böcker i år). Vill också passa på att tacka Emma från bloggen Hundra Böcker för vad hon skrev om Bokpandan, blev verkligen jätteglad!
Gott nytt år allesammans! 

3 comments:

  1. SV: Ja precis :/ Jag ska sluta tänka så nu och försöka blanda in lite mer som jag tror kan få bloggandet att bli roligare :)

    ReplyDelete
  2. Det var så lite så :) För övrigt diggar jag din panda, som jag tror kan läsa Tfios?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, faktiskt! Du är nog den första som märkt det ;)

      Delete