Thursday, November 1, 2012

Om inte... Mansfield Park av Jane Austen

OBS! Nästan hela inlägget innehåller spoilers för er som inte läst boken eller sett filmen. Så om ni tänker göra det någon gång i framtiden ska ni kanske inte läsa det här^^

 


Jag läste den här boken (igen) för ett tag sen och såg filmen igår (den från 1999). Och det känns lite som om historian hänger lite på ett stort "om inte" eller "tänk om". För att slutet hade antagligen blivit väldigt annorlunda om Fanny bara tagit ett annat beslut. Vad hade hänt om hon sa ja till Henry Crawford när han bad att få gifta sig med henne?

Jag tycker i och för sig att Edmund och Fanny är ett riktigt gulligt par som passar riktigt bra ihop och jag blev verkligen glad när jag kom till slutet. Det var första gången jag läste boken. Nu när jag läste den igen (och jämförde med hur karaktärerna blev framställda i filmen) så började jag istället undra hur det hade kunnat bli.
För Henry var väldigt gullig när han uppvaktade Fanny och jag har en viss känsla att om han faktiskt fick henne så hade han inte strulat runt som han gjorde och säkert dessutom förbättrat några av hans "karaktärsfel". Jag tror också att han skulle kunnat göra Fanny lycklig, även om det säkert skulle ha tagit tid. Men de hade nog också blivit ett ganska älskvärt par, eller hur man nu ska säga.

Om Henry alltså lugnade sig och gifte sig med Fanny, vad skulle då hända med Maria? Jag tycker det vore alldeles för omptimistiskt att säga att hon skulle vara trogen mot Mr Rushworth bara för att Henry inte ville ha henne. Det var trots allt bristen på kärlek mot maken och inte den stora attraktionen mot Henry som gjorde att hon rymde med honom. Men det skulle kanske ha tagit längre tid, så att Julia kanske hunnit hem igen för att gifta sig med någon mer anständig karl. Eller så kanske hon ändå gift sig med Mr Yates, för ärligt talat hade jag inte särskilt mycket emot honom, han var helt okej i mina ögon.

Sen Edmund och Mary Crawford. Jag tror lätt att han skulle bli lyckligare med Fanny än henne i längden, men samtidigt tror jag att han med sin lojalitet inte skulle må direkt dåligt av ett äktenskap med henne. Den förblindande förälskelsen han hade skulle säkert hålla i sig såpass att han aldrig skulle upptäcka hennes fel på samma sätt som han gjorde efter Marias rymning med Henry. Eller åtminstone inte på en väldigt lång tid.

Fast jag vet fortfarande inte vilket par jag tycker skulle vara bäst, Fanny och Henry eller Fanny och Edmund? Någon annan som också tänkt på det här? :)

No comments:

Post a Comment