Sunday, June 28, 2015

Paris, Lola och jag - Moa Eriksson Sandberg

Vi hittar på en sång som vi sjunger: Vi gillar stora, höga, långa torn. Cha cha cha!
  När vi sjunger det sista skakar vi på armarna och överkroppen. Förklädet ser sig generat omkring. Tänk om vi står bredvid en grupp svenska turister som förstår allt? säger hon.
  Ja, tääänk på det, säger Lola.
  Vi gillar stora, höga, långa torn! Cha cha cha!

Paris. Klotter, gatukiss, rosor, romantik, gubbar, mörklockiga pojkar, pirr i kroppen och nakenhet. En bästa kompis och hennes mamma. En annan mamma där hemma i Sverige som inte tänker på en. En semester där man vill komma bort och bli någon annan mer vågad en stund.


Omdöme: Jamen, så här får man jättegärna berätta en historia! I korta avsnitt, som ett pärlband av stunder och tankar, där man verkligen känner sig i huvudet på Josefin. Där man får känna uppvaknande sexualitet, jobbiga relationer och underbara relationer, om vartannat. Där allt är en lek men samtidigt så otroligt mycket på allvar.

Bokens huvudpersoner går i sexan, vilket var yngre än jag först trott, men det förenklar inte berättarstilen på något sätt så att det känns barnsligt. Istället har de korta avsnitten (tio till tjugo rader per sida) gjort att det blir vuxet men lättläst på ett sätt jag tror tjejer (och killar) i den åldern kan ta till sig alldeles utmärkt. Vissa underliggande tankar kanske går dem förbi, men det tycker jag inte gör något.

Tack vare berättarstilen påminner det mig väldigt mycket om Sandra Beijers Det handlar om dig, men i ett format som passade mig bättre. Snabbläst men långsjudande, med väldigt fint språk. Mycket sexuella tankar, vilket jag är ganska säker går hem hos mellanåldern, men också mycket fint.

Betyg: Det här känns som ett väldigt säkert kort om man letar efter present till någon tjej i åldrarna ca 10-15 (killar och yngre/äldre får man nog känna av efter individ). Roligt, med ungt men vuxet språk som berättats på ett otroligt angenämt sätt. Med fina illustrationer!

Paris, Lola och jag

No comments:

Post a Comment