Monday, February 16, 2015

Tove Jansson: arbeta och älska - Tuula Karjalainen

Den internationella muminentusiasm som väckts av Trollkarlens hatt resulterade i allmän uppståndelse. Den sysselsatte författaren: intervjuer skulle ges, förhandlingar föras, förfrågningar om rättigheter besvaras. Man ville göra än det ena, än det andra av mumintrollen, från keramiska mumintroll till muminfilmer. Muminindustrin hade tagit fart, även om knappast någon anade till vilka proportioner den skulle komma att växa. 

En biografi om Tove Larsson; hennes liv, konst, författarskap, drömmar, familj, vänskaper, kärlekar, depressioner, ateljéer, hem och mumintroll. Välberättad och fylld med vackra bilder och fotografier.


Omdöme: Jag känner på mig redan nu att det här kommer att bli "årets bästa fackbok" när jag ska sammanfatta mitt bokår i december. Tuula Karjalainens språk är enkelt att följa med i, och ofta lika inspirerande som Toves historia, det fanns flera tankfulla meningar jag skrev ner under läsningens gång. Jag älskar hur hon valt att få med mer eller mindre allt, snarare än att fokusera på konsten, trots att det är hennes eget huvudområde. Det ger en så helsidig bild av Tove. Och bilderna hon valt! Jag skulle kunna sitta och bläddra i den hur länge som helst.

Det jag framförallt tyckte var intressant var att läsa om hur stor del av sitt liv Tove Jansson faktiskt la ner i sina berättelser om Mumindalen. Nästan alla karaktärer och teman där i går lätt att spåra tillbaka till människor och händelser i hennes eget liv; oftast så tydligt att människorna själva måste vetat om att ja, den där karaktären är jag och jag tycker det är häftigt hur hon vågat! Det visar också en sorts skicklighet rent författarmässigt och nu är jag väldigt sugen på att läsa ett par muminromaner.

Är man däremot ett hardcore-fan utav mumintrollen sedan liten kanske man inte ska läsa den här biografin. Älskar man Snusmumriken, Too-ticki och alla de andra kan det vara tråkigt att plötsligt få allt det magiska ersatt med ett verkligt ansikte eller en vardaglig händelse. Jag vill inte riskera att någon kommer och säger att "min barndom är förstörd!" för att de plötsligt vet att den och den karaktären egentligen baseras på Atos Wirtanen eller Vivica Bandler. Men själv tycker jag som sagt att det var intressant.

Betyg: Tove Jansson var en fantastisk person på många sätt. Hennes arbetsmoral var benhård, hennes verk fascinerande, hennes kärlek normbrytande och biografin (som var snabbläst trots sin längd) var verkligen inspirerande att läsa. Rekommenderas!

Tove Jansson: arbeta och älska

No comments:

Post a Comment