Friday, February 20, 2015

40 constant reader - Linda Skugge

Jag frågade fina förlaget på Sveavägen om jag inte kunde få skriva en svensk How to be a woman och lämnade in trettio sidors synopsis. Förläggaren visade (utan att fråga) dessa för "några tjejpolare" men de "kände inte igen sig" för "vilken nittonåring får jobb på Sveriges största tidning?"

40 constant reader är en ångestfylld, ilsken bok om fyrtio års kris. Det är också en väldigt smart och välskriven bok om fyrtio års kris. Allt i boken handlar om Linda Skugge, och väldigt mycket anspelar på vad Linda Skugge sagt och gjort i det förflutna, men det går att läsa även om man inte vet så mycket om alla texter i Expressen. Boken handlar också, förutom om samhällets orättvisor mot sådana som Linda Skugge, en del om böcker. Framförallt då bokcitaten som genomsyrar hela boken med allt från klassiker till Johanna Lindbäck.

Omdöme: Innan jag läste den här boken visste jag ingenting om Linda Skugge, mer än att jag vagt associerade henne med Vulkan Media (Print on Demand-företaget) så "kristdemokraten Linda Skugge" som hela tiden omnämns i boken har jag ingen bild av. Jag får veta att hon är hatat, antydningar till vilken sorts texter hon skrivit, men inte så mycket mer. Men det gjorde faktiskt ingenting. Kanske var det till och med bra?

Det är som sagt mycket ångest och ilska (rentav hat) i boken, och därigenom mycket självömkan. På det sättet är boken en aning repetitiv, men jag tyckte om det. Visst, det är väl lite skenheligt att Skugge hatar på alla på samma sätt som de hatat på henne (vilket hon fördömer) men jag tycker mest att det känns mänskligt vilket passar en bok av den här typen. Det blir mer direkt till läsaren.

Sedan tycker jag förstås att Linda Skugge skriver otroligt bra men det verkar inte vara någon nyhet för de flesta. De små upprepningarna hon gör, de tankfulla användningar av små anekdoter och citat för att få fram en poäng... ja, jag tyckte om det. Citaten i synnerhet gjorde att boken stod ut lite.

Betyg: En typ av bok jag nästan aldrig läser, men som helt klart fick godkänt! Fint språk, nyttigt att få se andra delar av yrkesliv än vanligt, och vackra citat som en sorts röd tråd igenom alltihop.

PS! Jag skulle gärna vilja läsa den där barnboken Linda Skugge ville skriva, den som slutar med att flickan som ingen förstår ger sig ut på resa för att hitta fler som hon.

40 constant reader

No comments:

Post a Comment