Friday, October 11, 2013

Liten ditten och datten och allt möjligt (Böcker och Prao)

Jag har lite saker att säga, men inte tillräckligt mycket ork för att skriva något smart och välplanerat inlägg så jag tänkte blanda ihop allt i ett litet "diverse" inlägg istället, om det går för sig.

Först och främst... jag har fått PRAOPLATS! Vecka 49 har nämligen niorna på min skola prao och under över alla under, förlaget jag helst ville prao:a hos sa ja! Första veckan i december kommer jag därför praktisera på Modernista Förlag i Stockholm. Riktigt, riktigt spännade/underbart/roligt, längtar dit!

Sen tänkte jag ha en liten "book haul" lite snabbt. Har nämligen fått tre böcker den senaste månaden och den fjärde, Berövad av Liz Coley, är på väg. Jag ser verkligen fram emot att läsa den, har smygkikat på andras recensioner de senaste dagarna och blev riktigt sugen. Böckerna jag redan fått är:


Lögnen på femte våningen är belgisk, vilket som är lite spännande. Oftast läser jag ju nämligen bara engelska och amerikanska författare, så något annat europeiskt blir intressant. Den vann också pris som bästa ungdomsbok för något år sedan så det verkar lovande. Jag känner dock att jag behöver lite paus från skolarbetet innan jag kan ta tag i den, för från det jag läst hittills verkar det vara en ganska poetisk "läsa-mellan-raderna"-sorts bok, av den sorten man ska njuta av i lugn och ro och verkligen ha tid att ta in detaljerna. Man missar så himla mycket fina saker annars.

Legend är ju otroligt hajpad, så den är jag 99.9% säker på att jag kommer gilla. Drömgångare däremot (som jag läser nu) var jag lite osäker på först. Jag har inte hört så mycket om den och litar i allmänhet inte på författare som kallas "den nya J.K. Rowling" (Stephenie Meyer-nivån är uppnåelig, men Rowling är som Tolkien - dit kommer man bara inte hur som helst) men det var ju helt onödigt. Herregud, så jäkla bra den är! Jag är på sidan sjuttio nu och vill helst bara sluka den! Ser fram emot en sömnlös natt vid det här laget och det kommer den antagligen att vara värd ;)

Sist men inte minst, så tänkte jag ta och recensera Magnus Nordins Avgrundens Änglar imorgon. Det var ett bra tag sen jag läste den så det har varit lite svårt att formulera sig men nu känner jag mig säker på den igen. Och var det någon som hann se/lyssna på David Levithan när han var här i Stockholm? Han är ju en av mina favoritförfattare, så jag blev så himla ledsen när jag upptäckte att jag inte kommer kunna se honom!

Ha det gott så länge!

No comments:

Post a Comment