Saturday, March 2, 2013

Härligt Oärligt - Ally Carter



Handling: Katarina Bishop har vuxit upp i en familj med konsttjuvar. Nu vill hon lämna familjeföretaget och skapa sig ett normalt liv. Men gamla trix är svåra att glömma.

Hon lurar sig in på en framstående internatskola, men även om hon gör allt för att hålla sig undan trubbel kommer hon inte undan sitt förflutna. När hennes far blir anklagad för att ha stulit en ovärderlig konstsamling som "tillhör" en mäktig maffiaboss förstår Kat att hon måste komma sin far till undsättning. Hon måste hitta tavlorna, stjäla dem och ge tillbaka dem – alltihop inom loppet av två veckor, och dessutom med Interpol och en än farligare förföljare i hälarna. Tillsammans med den stilige Hale planerar hon den största kuppen som någon i släkten någonsin har genomfört. Och om fadern är oskyldig, vem är då den skyldige?


Omdöme: Jag har hört så sjukt mycket positivt om Ally Carter och alla hennes mästertjuvar och spioner och jag kan helt klart säga att jag inte är besviken. Det här känns lite som om jag tagit ett steg tillbaka till den där perioden i barndomen då jag som liten tjej trodde jag var (önskade att jag var) skittuff och värsta undercover agenten. Bryta sig in på Louvren och sno några tavlor? Lätt som en plätt!

Härligt Oärligt känns lite som en TV-serie med alla de där intressanta och "juicy"-bitarna och intrigerna. Samtidigt har den tagit ett steg längre upp än alla mina gamla TV och film-upplevelser, för den är lite vuxnare och lite coolare. Men även om Katarina Bishop planerar årets stöt och lugnt konverserar med gangsters så är hon samtidigt väldigt mänsklig som karaktär, något jag tror är viktigt. Hon har sina egna problem och känsliga punkter.

Kat och hennes gäng är väldigt mycket humor och väldigt mycket fart och fläkt. Det faktum att de försöker göra något som är snudd på omöjligt - och som krävs väldigt mycket planering - märks knappt. Ärligt talat är det väldigt få tråkiga bitar och snarare ett väldigt äventyr, bara lite modernare.

Sedan är det hela Kats stora och galna familj som står ganska mycket i centrum. Och de är ganska underbara. Det fanns inte ens någon karaktär jag inte tyckte om i hela boken och det händer verkligen inte ofta. Favoriter är väl Simon, Hale och till viss del Gabrielle. Men Kats pappa var också ganska cool.

Betyg: En fartfylld, smart och rolig bok om ett gäng tonåriga superskurkar som satsar på årets stöt. Trots att den är nästan 300 sidor lång så är det ett härligt flyt i texten och den tar slut snabbar än man anar (och önskar). Jag kommer helt klart läsa tvåan så snart som möjligt! 4.5 av 5.

~ ¤ ~ 

Lite extra: Warner Bros. har tydligen köpt filmrättigheterna till boken och enligt vad jag hittade när jag surfade runt lite så verkar Drew Barrymore ha sagts vara teamets producent. Om det blir något av det så lär det nog bli riktigt coolt i alla fall!

Och så till den här beskrivelsen: "Härligt oärligt är Harry Potter och Twilight på samma gång, med en modern jetset till Ronja Rövardotter i huvudrollen" - nja.... inte direkt. Ser varken någon episk fantasygrej med t. ex trollkarlar eller några känslostormande halvt-kliché-artade karaktärer i Bellastil. Så den får en liten diss.

Härligt oärligt (Bazar Förlag) - Tack så mycket för boken!

No comments:

Post a Comment