Thursday, February 28, 2013

The Coincidence of Callie and Kayden - Jessica Sorensen


"In the existence of our lives, there is a single coincidence that brings us together and for a moment, our hearts beat as one."


Handling: Ibland kan ett enda ögonblick förändra nästan allting. Det kan hända när någon dör eller flyttar, kanske när man får ett syskon eller ett nytt jobb. Men det kan också hända tack vare ett litet sammanträffande ingen ens räknat med.

Callie tvingas kliva in på en fest precis innan hon flyttar till college. Där får hon se något hon aldrig riktigt räknat med och råkar samtidigt öppna någon annans ögon. Det här är historien om vad som händer efter den tillfälligheten, men också om att släppa taget om sitt förflutna.

Omdöme: När det gäller tonåringar och tonårs-problem finns det väl fyra "favoriter" inom ungdomsböckerna. Problem med föräldrarna (skilsmässa, nytt giftermål,  alkoholproblem, våld, en förälder som bara försvunnit - oftast pappan, osv) mobbning, sjukdom, eller någon man älskar som dött. De återkommer ganska ofta i mer realistiska ungdomsböcker. Till stor del är de också ofta ganska kliché, speciellt när det kommer till hur man överkommer problemen m.m.

The coincidence of Callie & Kayden har sina kliché-artade ställen men den har också många bra och genomtänkta/verklighetstrogna delar. Visserligen vet jag inte hur stabilt ett förhållande egentligen blir om båda parter har något starkt trauma i bagaget, men det är bara lite tonårskärlek, så det gör väl egentligen ingenting.

Något jag tror Sorensen verkligen satsat på är att få till Kaydens delar av boken (den växlar mellan Callie och Kaydens perspektiv) så att de är väldigt, väldigt grabbiga. T. ex är det inte direkt bara för att Callie har vackra ögon etc. som han faller för henne och det är inte heller det enda han tänker på. Men det går inte direkt till överdrift så jag stör mig ärligt talat inte på det, även om alla plötsliga "fuck" ibland drog mig ur historian (jag går på en engelskskola där svärord på engelska är ett ganska stort no-no). Uppskattar i alla fall ansträngningen med att skilja Callie och Kaydens berättarröster åt.

En idé jag verkligen gillade i boken var "The List" som Callies kompis Seth ger henne (min favoritkaraktär btw). Grejen med den är att hon ska göra en massa saker hon egentligen inte vågar, så att hon steg för steg kan börja slappna av och börja leva igen. Hon är nämligen lite udda och introvert, Seth är hennes första kompis sen hon var tolv.

Det enda jag verkligen störde mig på var hur i princip alla tjejkaraktärer fick alldeles för lika namn. Huvudpersonen heter ju som bekant Callie, men det finns också en Kellie, Carrie och Kelsie + en till jag inte kommer ihåg.

Om den något ökända cliffhangern: Ja, The Coincidence of Callie & Kayden slutar verkligen precis efter (eller till och med mitt i, beroende på hur man ser det) värsta kritiska händelsen, så är man väldigt inne i boken när man kommer dit känns det säkert väldigt hemskt. Tyvärr fick inte jag värsta nejnejnej! känslan, för det gick liiiiite för fort.

Betyg: Den var helt okej, ärligt talat. Trevlig att läsa och ganska mysig på sina ställen, men helt klart inte någon favorit heller. Omslaget däremot är otroligt snyggt. 3 av 5.

The Coincidence of Callie and Kayden av Jessica Sorensen

No comments:

Post a Comment