Thursday, September 10, 2015

Den blomstertid nu kommer - Marie-Chantal Long

Drömmer jag en mardröm? tänker Fred. Vafan gör jag här? Det här är helt fel. Helt fel. Backa filmen liksom. Backa.
  Den blomstertid nu kommer... Backa tillbaka dit. Till sången. Till aulan. Till skolavslutningen. Till innan vi tog bilen och stack iväg. Till innan vi krockade. Till innan vi kidnappade en liten fransos som gråter. Till innan. Tänker Fred och mår illa.

Ibland sätter ett litet misstag igång en brutal dominoeffekt som inte går att stoppa. Livet går i kras ett steg i taget tills man inte vet var man ska ta vägen längre. Fred ville bara ha lite mer pengar, kanske till något nytt spel, eller annat roligt under sommarlovet. Istället spenderar han de soliga veckorna svettig - men inte från värmen utan från skräcken. Tänk om någon vet att det var han?

Omdöme: Något väldigt häftigt med just den här boken är typen av spänning. Det hela inleds förstås med en bilkrasch och boken handlar om både rån och kidnappning, men egentligen händer det nästan ingenting. Ändå sitter man och "biter naglarna" och på vissa sidor svettades jag nästan lika mycket som Fred. Long lyckades otroligt väl med att skildra hur just väntan kan skapa en otroligt intensiv psykologisk spänning.

Språket var enkelt och luftigt vilket jag uppskattade. Historien hade lätt kunnat bli lite för "tung" annars, nu blev den svårare att lägga ifrån sig. Dialogerna satt inte alltid klockrent (har svårt för vresigt och nervöst tonårssvammel där "va", "typ" och "liksom" vävs in för ofta) men det var ingenting som störde. Sedan kanske inte allt alltid stämde grammatiskt, men jag valde att tolka det som om man släppts in direkt i Freds huvud, vilket gjorde det enklare att sympatisera med och förstå honom. Tack vare det kunde jag vara med i processen till och med på punkterna jag var solklart emot personligen.

Annat? Jag tyckte om vinkeln med Wahid och hans familj. Att Long skrev en "varierad" bok med karaktärer från olika bakgrunder och kulturer utan att göra det för stereotypt, speciellt med "bad guys". Ökad förståelse för sådant man inte förstår och annars lätt kan tycka är läskigt får alltid ett plus i kanten.

Betyg: Intressant och spännande med mycket små medel = en luftig nagelbitar som lämnar frågor. Vad är egentligen rätt och fel, vem bestämmer det och hur mycket spelar det roll? Älskar dilemmat som ställs och (det öppna) slutet.

Den blomstertid nu kommer

No comments:

Post a Comment