Wednesday, September 17, 2014

En enda natt - Simona Ahrnstedt


Åsa lutade sig mot stolsryggen och log så brett att hennes ansikte lyste. "Bossen, minnsan", sa hon. "Mister Riskkapitalist himself. Finansvärldens meste bad boy." Hon la huvudet på sned. "Lova att du tänker ligga med honom."

Natalia De la Grip tillhör Sveriges adliga elit. Trots familjens bakgrund som ägare av Sveriges största och starkaste företag jobbar hon hårt för att skapa sig en egen karriär på The Bank of London. Mitt uppe i en stor affär får hon plötsligt en förfrågan om att luncha med David Hammar. Dödligt snygg, stenrik, hänsynslös - och med en frostig relation till De la Grip-familjen. David och Natalia upptäcker en passionerad laddning mellan varandra, känslor som ställer till problem för en av dem. Det verkar trots allt som om Natalia inte är den enda med en stor affär på gång...

Omdöme: Det här är alltså Simona Ahrnstedts första nutida roman. Jag kan tänka mig att det funnits en del oro för den plötsliga förändringen. Sveriges romancedrottningen är trots allt förknippad med frasande medeltidsklänningar, grevar, riddare och slottsmiljöer. Kanhända att jag själv oroade mig en aning, för ifall att det skulle bli "en bok som alla andra". Men Ahrnstedt håller förstås måttet även i En enda natt.

Simonas karaktärer kanske liknar varandra väldigt mycket från bok till bok (mörka åtråvärda hunken, självständiga och smarta kvinnan) men det gör åtminstone inte mig något. Karaktärerna lyckades förstås väldigt bra i övergången från historien till Finansvärldens Stockholm, där könsrollerna tydligen hänger kvar till viss del. Natalia är så där exemplariskt föredömlig som kvinnliga karaktärer helst ska vara idag, men känns samtidigt mänsklig.

En utav mina favoritaspekter med Simona Ahrnstedts böcker har alltid varit sidospåren. Hennes böcker har i regel en eller två intriger vid sidan av, som jag älskar, eftersom de levandegör bikaraktärerna riktigt bra. I det här fallet connectade jag kanske inte alltför mycket till Åsa och hennes historia, men den om familjen Grips förflutna med David tyckte jag väldigt mycket om.

Egentligen tyckte jag kanske bättre om de historiska miljöerna, men med det sagt tyckte jag också att En enda natt var väldigt intressant. Precis som i de historiska romanerna får man lära sig väldigt mycket om en annan "livsstil" genom att läsa det här. Det går verkligen känna den noggranna researchen författaren lagt ner, utan att bli för mycket.

Betyg: Det är precis vad man väntar sig när man hör Simona Ahrnstedt - heta känslor, humor och livliga intriger fullpackade med drama. En bok man inte kan lägga ifrån sig. Dramat är om möjligt till och med bättre än i de tidigare böckerna, uppladdningen perfekt.

En enda natt

No comments:

Post a Comment