Friday, January 17, 2014

Legend - Marie Lu

"Du och jag kanske har samma fiende?" - Day till June


Handling: I ett framtida Los Angeles undre värld ställs två motsatser emot varandra i en katt och råttalek. Den duktiga, rika och lovande June letar efter republikens mest eftersökta brottsling. Ingen vet hur den andra ser ut. Men är de verkligen så olika som de tror?

Omdöme: På omslaget till Legend har en tidning skrivit "Legend inte bara överlever hajpen, den överträffar den!", något jag kanske inte riktigt håller med om. Det var en riktigt bra bok, men inte en ny storfavorit. Däremot har jag hört att tvåan ska vara bättre så jag ser verkligen fram emot den!

June och Day är inte de mest framstående karaktärerna personlighetsmässigt. De passar bra till den här typen av bok men är inte direkt minnesvärda. Day var väl en större favorit, men det var marginellt. Däremot får June pluspoäng för sitt första kapitel, älskar idén med hur hon klättrade på byggnaden, jättesmart sätt att dra in läsaren i berättelsen.

Boken var spännande (om än lite förutsägbar) och June och Day beskrev två av de antagligen mest intressanta delarna av samhället. Det enda stora minuset med boken var kärleken. Jag vet, jag vet, kärlek är inte allt i böcker, det kan vara annat i fokus. Men i just Legend tycker jag det är en viktig del, och jag tycker att Lu misslyckats med den. Inte bara för att den är lite hastig och inte alltför trovärdig, för det kan jag ha överseende med. För mig föll det på att kärleken inte var något man kunde känna genom texten och karaktärernas tankar. Inte förrän Day bokstavligen tänkte: som jag förälskat mig i visste jag som läsare att han gått från att tycka att hon var vacker till att känna något för henne. Minuspoäng!

Betyg: En på det hela taget bra och spännande berättelse som rekommenderas till de som gillar YA-dystopier riktade främst mot ungdomar. Lite barnsligare än Divergent, men åt det hållet.

Legend

No comments:

Post a Comment