Friday, June 7, 2013

Att Vara Nikki - Meg Cabot






Handling: Efter en olycka utanför en av Starks Megastores har Emerson Watts hjärna transplanterats in i supermodellen Nikki Howards kropp. Det har nu gått ett tag sen hjärntransplantationen och Nikki har fullt sjå med att balansera sitt gamla liv med sitt nya. Men precis när hon tror saker ska börja lugna ner sig för hennes del visar det sig att hon inte är den enda vars liv har vänts upp och ner efter olyckan. Christopher, som hon älskar och Steven, som är Nikkis bror, plågas också av efterdyningar av den. För det var väl en olycka?

Omdöme: Det är lite roligt, för det här är en serie jag sa att jag inte inte inte skulle läsa. "Det är liksom inte en handling jag är särskilt intresserad av". Gissa vem som fick presentkort på Åhléns och sen kom hemsläntrande med den här boken (och två andra)? Då visste jag ju i och för sig inte att det var en uppföljare, vilket som var lite av en miss. Men jaja.

Jag tyckte om det faktum att det var lätt att komma in i boken även om man inte läst ettan utan att den avslöjade för mycket. Sedan var det lagom mycket drama och action utan att bli tråkigt, det laddades upp lite inför nästa bok då jag tror det blir mer spänning.

Favoritkaraktär var antagligen Em själv, men favoritpar (eller de jag vill ska bli ett par) var Steven och Lulu. De var ju jättesöta tillsammans! Ser verkligen fram emot hur sista delen kommer se ut för deras del. På samma sätt är jag väldigt nyfiken på hur Em tar sig ur den (ofrivilliga) Christopher/Brandon triangeln och om Gabriel Luna kommer få plats att göra en fyrkant eller om han fattar tycke för en viss annan mycket yngre dam... Det här var faktiskt en bok där jag inte stör mig på de många kärleksintressena, för den är inte lika jobbigt kliché-artad som i de flesta andra tonårsböckerna.

Omdöme: Överraskande bra. Att Vara Nikki är rolig, glamorös, smart, lite nördig på ett roligt sätt och fullt med oväntade men välkomna karaktärer och vändningar. Spännande chick-lit, med andra ord! 3.5 av 5.

(Älskar namnet Emerson förresten. Så himla fint! Och Cosabella var urgullig, vill också ha en liten Cosy med mig hela tiden.)

Att Vara Nikki

No comments:

Post a Comment