Friday, March 29, 2013

The Host - filmen

Gissa vad jag gjorde igår? Om inte rubriken var obvious nog så kan jag berätta att jag var och såg The Host på bio! Det enda som var lite sorgligt är det faktum att Uppsala satsat så sjukt lite på filmen. Trailern går knappt som reklam över huvudtaget och filmen visas bara på en enda biograf, i en liten salong två gånger om dagen. Och då var det ändå typ premiär!


En av de roligaste grejerna med den här filmen var vilka som gick och såg den. När jag och mina kompisar först kom dit var salen typ halvfull och det satt bara en massa fnittriga tonårstjejer där. Men sen kom ett killgäng i typ tjugoårsåldern, några män runt trettio och till och med en äldre man som satt helt själv bredvid oss och som skrattade väldigt högt vid varje skämt. Han verkade ha roligt. En annan cool sak var att eftersom den är så dåligt marknadsförd i Uppsala hade 90% av de som satt i salongen läst boken,  av att döma på snacket innan bion började. Det var ganska roligt!

Jag tyckte att filmen var bra, även om den så klart var ganska annorlunda från boken på vissa ställen. Den främsta skillnaden är väl karaktärerna (sökaren är ju t. ex helt vitklädd och blond i filmen medan hon är supersvart i boken) för de skiljer väldigt mycket. Men jag tycker att känslan och personligheterna blev rätt, så jag är ändå nöjd (utom med "Petal" som skulle vara den sötaste och nättaste människan ever, hon hade för brett ansikte.) Så länge man är beredd innan på att de kommer se annorlunda ut kan man till och med njuta av dem. Najs, najs.

När det gäller andra skillnader mellan boken och filmen är väl den största att filmen är kortare. Så en del plotlines och karaktärer klipps mer eller mindre bort eller sätts ihop med en annan, men det gör ärligt talat inte så mycket. Att ingen annan ens märker karaktären Wes när Wanda ropar hans namn gör inget, för jag vet ju vem han är själv även om han bara hade några sekunders screen-time, till exempel. Sen tycker jag att vissa scener blir lite "under-dramatiserade", för Stephenie Meyer ställer till med en massa drama-llama i boken som inte blev lika extremt i filmen. Vet inte om jag tycker det är synd eller inte, för båda funkade bra.


Sen blev jag kanske lite besviken på Jamie först, för att han är så liten, med tanke på att han är typ sexton i boken och jag kanske hade en liiiiten crush på honom första gången jag läste boken. Men Jake Abel och 
Max Irons gjorde ett riktigt bra jobb som Jared och Ian, båda var så enormt söta! Och Saoirse Ronan lyckades visa alla Wanda's traits väldigt bra, även om jag tycker att hon kanske passat bättre som typ Petal än Melanie. Sen en sak jag tänkte på: i boken är det helt normalt att Wanda och Melanie snackar med varandra men i filmen blev det lite akward första gångerna. Någon annan som tyckte det? ;)


Och usch, de spelade mycket på de sorgliga delarna i filmen. Jag grät typ hela slutet (fast jag gråter å andra sidan nästan alltid när jag ser på film) Det var bra jobbat! Speciellt när Brandt och Aron åkte i jeepen... de som sett filmen fattar nog, hoppas jag.

Sist men inte minst: nu blev jag riktigt sugen på att läsa om boken igen, men har inte bestämt mig för om jag ska läsa den på svenska eller engelska. Något blir det i alla fall!


The Host DVDn på CDON

1 comment:

  1. Fattar vad du menar med bilen, det var rätt så hemskt...

    ReplyDelete