Friday, February 8, 2013

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl




Handling: Sextonåriga Ethan Wates bor i Gatlin - en lugn liten sydstatsstad där nästan ingenting händer. Som hans pappa säger finns det bara två sorters människor i Gatlin, "de som måste stanna eller som är för dumma för att dra." Ethans familj har bott i stan i flera generationer, men det hindrar inte honom. Väggarna på hans rum är täckta av kartor och han drömmer om att få se världen. Han känner inte att han hör hemma i dystra lilla Gatlin med dess tråkiga invånare, det måste finnas mer än det.

Så börjar Lena Duchannes i hans skola, något som kommer lite som en chock för Ethan. Han har nämligen drömt om henne varje natt i flera månader. Ethan dras omedelbart till Lena, men hon verkar snarare vilja fly från honom. Vad är det egentligen hon döljer? Och vad var det egentligen som hände i Gatlin 1865 när nordstatarna attackerade staden?

Omdöme: Det första som verkligen förtrollade mig med den här boken - och som fick mig att nästan hoppa upp och ner av glädje ett par gånger - var det faktum att den är skriven ur killens synvinkel. Tack så himla mycket, jag har väntat på en bra sådan bok ända sedan jag läste Twilight-serien.
     Nu menar jag inte att dra en massa liknelser mellan serierna, för de påminner inte alls särskilt mycket om varandra. Och där har vi en annan sak jag verkligen gillade nästan innan jag läste boken - det står ingen jämförelse med varken Twilight eller Hungerspelen på omslaget! Inget: gillar du Twilight lär du älska Beautiful Creatures osv. Det har blivit väldigt uttjatat, så riktigt bra beslut av Semic, förlaget som ger ut boken på svenska.

Jag gillar verkligen Ethan som huvudkaraktär och inte bara för att han är kille, utan för det "driv" han har i det mesta han gör. Han får liksom historian att röra sig framåt på ett uppfriskande och spännande sätt. Han tvekar t. ex inte att åka flotte över ett träsk med alligatorer eller smyga sig in i galne gubben Ravenwoods spökhus. Gällande hans och Lenas relation tycker jag bäst om deras tysta konversationer genom tankarna. De var både gulliga och roliga.
   
I största allmänhet var Beautiful Creatures: Mörka Drömmmar, Livsfarlig Kärlek spännande, rolig och ibland lite sorglig. Den är visserligen ganska tjock för genren (skulle jag tro i alla fall, den är ca hundra sidor tjockare än Twilight till exempel) men låt inte det avskräcka dig, den här helt klart värd den lilla extra tiden tar kommer ta att läsa - eller så sträckläser man den som jag gjorde.
     Filmen som baseras på boken kommer dessutom ut på bio om ett par dagar, vilket som blir roligt. Ethan stämmer inte överrens med min bild av honom, men Lena passar bra i alla fall och jag ska helt klart se den när jag får tid!

Betyg: Beautiful Creatures är på stor väg att bli en av mina favoritserier och jag längtar efter att få läsa tvåan. Rekommenderas starkt till alla som gillar Paranormal Romance YA och tonåringar som gillar att läsa om kärlek i allmänhet. Den följer inte heller den smått överanvända mallen som många liknande böcker gör, så det blev en uppfriskande läsning. 5 av 5.


Beautiful Creatures: mörka drömmar, livsfarlig kärlek

2 comments:

  1. YAY! En till som gillade boken! :D Läste nyss ut tvåan och ÄLSKADE den!

    ReplyDelete