Sunday, November 11, 2012

Översättare: Carina Jansson

Även om det inte är så ofta, så sitter jag ibland och tänker på översättningar av olika böcker. Speciellt om jag inte tycker om den svenska, eller är missnöjd med något. Och för någon månad sedan bestämde jag mig för att läsa Twilight-serien igen, fast på engelska. Jag har nämligen fått hela serien på både svenska och engelska men bara läst den svenska. Medan jag satt och läste den så blev jag ibland lite uttråkad och kunde känna att tankarna drog iväg åt ett annat håll. Jag tänkte att det berodde på att jag kanske växt ifrån den lite, eller att jag redan läst böckerna så mycket att det blev tråkigt. Men sedan tog jag upp och ströläste en av de svenska böckerna och... oj. Jag kan lätt säga att jag dras mycket mer till dem. Det kanske är för att det var de böckerna jag förälskade mig i för så många år sedan, men jag har också tänkt lite på hur stor skillnad översättarna gör.

När jag kollade upp det hela närmare märkte jag att översättaren till Twilight - Carina Jansson - lyckats smyga sig in i min bokhylla utan att jag vetat om det. Jag har hela nio böcker hon har översatt och jag har läst många fler. De flesta av de böckerna har jag bara läst på det språk jag fått dem (det vill säga svenska) men två av de kan jag i alla fall jämföra lite smått.

Det är inte så att jag tycker att jag inte tycker om Stephenie Meyer (speciellt i The Host älskar jag henne) men små uttryck och liknande eller bara valen av ord hos författaren eller översättaren kan förändra böcker så otroligt mycket. Jag tycker i alla fall att Carina Jansson har gjort ett otroligt bra jobb och om jag skulle ha någon favorit översättare är det klart hon. 

Böcker Carina översatt är bl a: Piratika, Twilight-serien, Genom Dina Ögon, Mercy Falls-serien (Frost, Feber, För Evigt), Fallen Ängel (antagligen hela serien?), De Utvalda, Berörarna.

Och ja, jag brukar som sagt tänka på översättningar ibland, men översättare nästan aldrig. Förrän nu då. Någon annan som tänkt på det, eller kanske träffat en översättare?

4 comments:

  1. Oj! Hon Carina Jansson har ju översatt en massa bra böcker..!:)
    Sv: Ja, det är det nog:D

    ReplyDelete
  2. Nämen, så roligt! Satt och googlade recensioner och trillade in här, och det gjorde mig förstås väldigt glad. På min födelsedag, dessutom - tack för en riktig egoboost!

    Vänliga hälsningar
    Carina Jansson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis i efterskott! Och bra jobbat med Beautiful Creatures, gillade verkligen den översättningen :D

      Delete
    2. Hej Carina, Jag söker din epostadress och hamnade bla här. Har du en hemsida (hittar dig inte på överscentrum)? Eller vill du mejla mig din epost? Undrar,
      karin.hammarkvist@bonniercarlsen.se (redaktör och projektledare)

      Delete