Friday, November 23, 2012

En Vampyr Föds - Darren Shan


Plot: Första delen om Larten Crepsley! Vad hände egentligen innan legenden om Darren Shan började, och vem var egentligen hans läromästare Larten Crepsley? Förfärliga händelser fick Larten att brådstörtat fly från sitt hem och nu irrar han omkring ensam och övergiven. Men så träffar han den mystiske Seba Nile, som presenterar honom för en vampyrklan. Larten förstår nu att han aldrig mer kan återvända till den vanliga världen.

Opinions: Jag har en känsla av att jag antagligen hade  älskat den här boken för ett par år sedan. Nu är den fortfarande verkligen bra och jag tror jag läser övriga delar av serien om jag får tag på dem, på biblioteket eller något sånt. 

Sedan vet jag inte om den andra serien i samma värld (om Darren Shan) som är avsevärt populärare, längre och till och med blivit film är bättre än den här. Men jag tycker ganska mycket om Larten, även om han ibland tar väldigt dåliga beslut (enligt mig). Dessutom gillar jag att det är mer "barnbok" än ungdomsbok när det gäller vampyrerna, för de behöver inte vara snygga eller nåt. Nej, de är gamla, fula, rynkiga, fulla med ärr och många av dem saknar en kroppsdel eller två. 
Och, ehum, Seba Nile är ganska gullig. Alltså inte "åh, han är så söt, jag vill gifta mig med honom!"-gullig, men jag gillade hans sort-of sentimentalitet i boken och hur han faktiskt bryr sig om sina medhjälpare.

Betyg: Boken var aldrig seg eller långtråkig och man läste den väldigt snabbt. Den var precis så som en spännande och lite fantasy-inspirerad ungdomsbok ska vara. Den går riktigt bra att läsa även i min ålder (jag är fjorton, snart femton) men rekommenderas främst till barn i "slukaråldern" dvs cirka 10 år. De lär älska den och sedan kasta sig över del två och sen del tre... ni fattar. Fast det kan i och för sig bli ganska dyrt. 

Lite extra: Jag blev först väldigt förvirrad av den här boken, eftersom den nämnde "Legenden om Darren Shan" osv och jag först inte fattade att han både hette det och skrev om någon som hette det. Men eftersom "En vampyr föds" som är i serien "Legenden om Larten Crepsley" utspelar sig före bok-Darren ens föddes så behövde jag inte ens bry mig om det.

Men efter lite efterforskning (det gick ganska snabbt) och nämnandet av Cirque du Freak så gjorde jag en snabb koppling till filmen, som är baserad på Legenden om Darren Shan. Jag minns bara att jag älskade introt och att Josh Hutcherson är med i den, men att jag aldrig såg klart den. Kanske ska göra det nu, vem vet?


Från Berghs förlag, tack så mycket för boken!
En vampyr föds : legenden om Larten Crepsley (Inbunden, 2011)

No comments:

Post a Comment