Sunday, November 25, 2012

15 roliga frågor

Har sett den här enkäten på flera bokbloggar just nu och jag tyckte den verkade rolig, så jag tänkte ge mig på frågorna själv. De är ganska galna :)

1. Du sitter i ditt rum och drömmer när det plötsligt kommer in en våldsam galen alien som endast kan bli stoppad genom att du kastar en bok på den. Vilket bok ur din hylla kastar du och varför?

Jag har ganska många olika bokhyllor på olika sidor av mitt rum med olika sorters böcker, så det är en ganska svår fråga. Är jag i sängen när alien kommer så kastar jag nog "En Shopaholic får en syster", tredje Vampire Diaries boken "Nightfall" (eller femte, beroende på hur man räknar) eller bibeln. Fast då blir nog konfaprästen arg, så det blir nog Shopaholic:en. 

2. J.K. Rowling ska komma till din skola och för att hedra henne har du fått den stora äran att spela en låt för henne när hon kommer in i aulan. Du har hittat den perfekta låten men det finns bara ett litet problem. Spotify har hackat sig och det finns bara tre låtar att välja mellan: Skaka rumpa, Gangnam style eller Sexy and I know it. Vilken väljer du?

Om J.K Rowling kom till min skola (en internationell engelsk) så skulle min snobbiga, engelska musiklärare ALDRIG låta oss spela nåt från Spotify. Vi har två körer och en orkester, plus en massa lovande elever som spelar nyckelharpa, piano och what not (jag spelar klassisk gitarr själv och har spelat ett par nummer på våra fund-raising konserter) så vi hade nog antagligen fixat det. Jag hade säkert blivit så desperat att jag spelat nåt själv, jag kan faktiskt Hedwig's Theme alldeles utmärkt! xD
Men om det är för fuskigt så skulle jag väl välja Oppa Gangnam Style, för Rowling verkar ha humor.

3. Din mamma kommer på dig med att läsa hennes pinsamma dagböcker från 80-talet och hon blir helt vansinnig och låser in dig i ett avlägset rum i huset i en vecka. Du får bara äta pannkakor (det enda som går igenom dörrspringan) och dricka lite vatten i ett sugrör genom nyckelhålet. Du får dock ta med dig EN bok att ha under hela veckan. Vilken väljer du?

Jag har en VÄLDIGT tjock sagobok med de gamla sagorna i deras grymmare format och som har väldigt fina illustrationer. Hittils har jag bara läst typ en fjärdedel av boken (typ 25 sagor) och de är väldigt intressanta. Men jag tror nog att jag skulle välja min samlingsvolym av Sagan om Ringen med hela trilogin. Jag älskar ju Sagan om Ringen och det vore en ganska bra uppladdning inför The Hobbit (längtar så mycket efter den! bara 14 dagar kvar!) och jag lär ju vara ordentligt sysselsatt hela tiden.

4. Du kastas in i Hungerspelen och blir en av de 24 deltagarna som ska slåss för livet. Du är inte helt förtjust i idén och det finns ett rätt att rädda dig! Du kan välja att hångla med Hamitch, Effie eller president Snow för att slippa! Vem väljer du?

Jag har sett en massa olika svar på den här frågan (en hel del har valt Effie) men jag behöver inte ens tveka. Jag fick en minor fiktiv-crush för Haymitch som ung, så varför inte ta chansen att hångla med honom som lite äldre? Om man bortser från att åldersskillnaden är väldigt stor osv. Men han är ju skitcool, i alla fall.

5. Din familj har äntligen gått med på att ge dig ett husdjur, 10 år försent! Det finns bara ett krav - djuret måste vara taget från en bok. Vilket fiktivt djur tar du hand om?

Åh gud, det är många... men både Gwin från Bläckhjärta och Chainsaw från The Raven Boys skulle antagligen skrämma mig i längden (Gwin BITTS och Chainsaw... hon hör ihop med Ronan) annars vore ju Hedwig eller Vingfåle rätt coolt... eller Corr ur The Scorpio Races... fast Hedwig dör ju och både Corr och Vingfåle är livsfarliga. Så jag skulle nog välja en liten monsterkatt från Monstrets Dotter. Kanske den lilla ljusblå kattungen? Det känns trots allt som om ingen skulle sakna den och det känns mycket bättre. Tänk om jag hade snott Hedwig från Harry eller nåt. Katastrof.

6. Din granne ska flytta och du vet att hon har en enorm samling böcker i din smak och frågar om du får ta några. Du får ta högst 10 böcker, vilka som helst. Det finns bara ett pyttelitet problem, din granne läser bara böcker vars titel böjar på F. Vilka 10 böcker väljer du? (Grannen har allt)

Fallen av Lauren Kate, Forbidden av Syrie och Ryan M James, Flicker av Kaye Thornbrugh, Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker och Fifty Shades Freed av E L James (fast jag tror inte jag skulle läsa alla), First Bitten av Samantha Towle, Flutter av Melissa Andrea. Orkar inte komma på fler nu ;)

7. Top model kommer till din skola/jobb och söker efter nya deltagare. Men du är sjuk och de ber dig skicka ett bokomslag där killen/tjejen på framsidan ser lite ut som dig. Vilken väljer du?

Jag tvivlar på att någon omslagsmodell jag känner till ser ut som mig. Men kanske The Demon Lover av Juliet Dark? Det är inte särskilt likt alls, men om de är dumma nog att välja något från ett bokomslag så får de skylla sig själva.

8. Tredje världskriget bryter ut och ett land tar över världen. Från och med idag får du bara läsa böcker, se på filmer, lyssna på musik, äta mat osv... från det här landet! Vilket väljer du? (Sverige, Storbrittanien och USA räknas inte! Mohahaha!)

USCH VAD HEMSKT, JAG SKULLE INTE ÖVERLEVA! Seriöst, utan Marvel, en massa underbara böcker, Dr Who och BBC's Sherlock... nej, jag skulle inte klara av det. Men även om det kommer innebära att jag knappt kommer kunna läsa böcker alls, och det kommer ta ett tag innan jag fattar allt som sägs i mina favorit animes, så älskar jag redan både maten och musiken (gaze-rock never dies) så jag skulle nog välja Japan. Det är ju bara för awesome! och jag skulle säkert komma undan med att klä mig i Lolita-stil då och då xD

9. Din absolut största fiktiva crush står utanför ditt fönster och ropar ut ditt namn. Men plötsligt upptäcker du att du lever i en musikal och du kan bara sjunga ut din kärlek till den. Vilken låt sjunger du?

Jag undrar vem som är min största fiktiva crush för tillfället... men i vilket fall som helst, det finns så många underbara låtar! Personligen tycker jag att Mr Big's "To Be With You" är den ultimata kärlekssången, men beroende på vem crushen var skulle t. ex Cody Simpson's Angel, Justin Bieber's "Stuck in the Moment" (jag säger inte nödvändigtvis att jag gillar honom men jag älskar texten av någon anledning) eller någon av Ryan O'shaugnessy's låtar för de är så uber-duber-super-söta. Nån av dem i alla fall.

10. Telefonen ringer och det är Suzanne Collins på tråden. Hon har ingen aning om vad hennes nästa stora bok ska handla om och hon behöver DIN hjälp. Vad säger du till henne?

Måste det vara en "stor" bok? Men med tanke på min lilla Haymitch-crush skulle jag nog vilja ha en från hans hungerspel. Eller Finnick's, som en tribute till fansen. Annars får hon väl skaffa sig lite egen fantasi och komma på något helt nytt, kanske sätta sig och zappa mellan olika TV-kanaler igen?

(förresten skulle det bli ett väldigt dyrt samtal, eftersom mottagaren - jag - skulle få betala o.o)

11. Du går inne på bibliotek tillsammans med din icke läsande kompis Tina och plötsligt vill hon ha lästips. Hon gillar inget över 300 sidor, med för mycket beskrivningar och det måste vara SPÄNNANDE! Gärna lite kärlek, vänskap och magi på det. Vad rekommenderar du till Tina?

Jag avhåller mig oftast från att rekommendera böcker till folk som inte är bokslukare eller som jag inte omedelbart kommer att tänka på när jag läser boken. Men du Tina, kanske Magi av Angie Sage? Var evigheter sedan jag läste den boken, men varför inte?


12. När du sitter på ditt rum och läser en riktigt spännande bok kommer din mamma in och börjar fingra på bokhyllan. Hon tar upp din mest pinsamma erotiska bok och frågar om den är bra. Du får panik och erbjuder henne en annan bok som är "så mycket bättre". Vilken får hon låna?

Jag har en enda "pinsam erotisk bok" i min bokhylla (som min mamma aldrig rör, hon tror att min bokkärlek kan smitta eller nåt) men jag skulle nog ge henne "Det Blåser På Månen". Hon och hennes mamma läste den tillsammans när hon var liten och hon skulle nog fortfarande tycka om att läsa den.


13. Du vinner en tävling i växtkunskap och får åka till Hollywood för att spela in en film om växternas liv. När du kommer dit så ser en stor manager dig och kommer på att du är perfekt för den bästa tv-serien som någonsin gjort. Vilken tv-serie blir du inskriven i?

Det här blev lite knepigt... världens bästa TV-serier (Sherlock och Dr Who) filmas inte i Hollywood, utan i England, någonstans. De är trots allt coola och brittiska. Men om jag ska välja något amerikanskt så vill jag vara med i Wilfred. Den handlar om en kille som heter Ryan som av någon anledning ser sin grannes hund (wilfred) som en kille i hundkostym. Jag tycker den är jätterolig, gillar introna och avsnittens namn för att inte nämna att jag älskade början på avsnitt ett.
Sedan är huvudpersonen, Ryan, spelad av Elijah Wood som är en av mina största idoler sedan... ganska många år tillbaka (han spelar bl a Frodo i Sagan om Ringen), så det vore verkligen awesome!






14. Du är ny i klassen/på jobbet och din svensklärare/chef frågar om du kan berätta lite om dig själv. Men när du står där framme får du panik och inte ett ord kommer fram. Det enda sättet att presentera dig är genom att sträcka fram en bok. Vilken tar du?

Det här är nog inte heller något jag skulle göra, men... nej, jag har faktiskt ingen aning. Om jag tog fram en Harry Potter bok, till exempel, så skulle de ju bara tro att jag var knäpp. Bättre att inte säga något alls.


15. En ond häxa kommer in till ditt rum och trollar in dig i boken du för tillfället läser i. Vilken bok fastnar du i förevigt och vad tycker du om det?

Hon kan inte vara särskilt ond, det verkar snarare roligt. Men sedan har jag också lite tur, för just nu läser jag underbara Chanslös av Gail Carriger. Jag älskar ju verkligen miljön (ser redan fram emot alla coola klänningar och hunkiga varulvar) så det blir marvelous. 

1 comment:

  1. Hej!
    Ville bara tala om att jag tycker din blogg är kul att läsa och att dina bokrecensioner är bra. :)
    Fortsätt som du gör!
    Ha det bra (:
    / En trogen läsare

    Ps. Roliga svar du hade på frågorna, haha xD ! Ds.

    ReplyDelete