Wednesday, October 23, 2013

Bokmärken

Jag scrollade igenom bloggen häromdagen och insåg att det blivit väldigt mycket recensioner på sistone, så nu tänkte jag skriva om något annat; nämligen bokmärken.

Förr i tiden använde jag aldrig bokmärken, nu gör jag det ibland.

Jag har aldrig varit typen som memorerade sidnummer, eftersom jag inte kan komma ihåg  siffran tillräckligt länge. Mitt minne kan jämföras med en guldfisk i det avseendet. Istället brukar jag bara bläddra i boken, för det mesta kommer jag till rätt stycke på en gång. Det krävs lite träning (eller disciplin?) för att man ska kunna göra det utan att spoila saker för sig själv, men jag har alltid gjort det så för mig funkar det.



EN AV DE STÖRSTA BOKMÄRKESSYNDERNA: folk som viker boksidor. UUUUUSCH, vad jag hatar att få böcker med en massa sidhörn nedflikade, det är så fult. Jag är i regel väldigt försiktig med mina böcker, så det tycker jag är riktigt onödigt. Det händer ärligt talat ganska ofta att jag sitter och viker upp alla sidhörn på låneböcker när jag får hem dem ;)

Vanliga bokmärken, typ som vykort fanns långsmala, tappar jag bort på en gång. Eller, jag håller reda på dem i en bok eller max två, men sen är de helt plötsligt bara försvunna. Jag undviker därför att använda fina bokmärken, för jag vet att jag kommer tappa bort dem ändå. Isåfall tycker jag bättre om att använda random papperslappar, t. ex kvitton. De kan man också klottra på, vilket är en fördel. Senast, när jag läste Drömgångare, hade jag en tjugolapp som bokmärke, vilket som också funkade bra.

Ett urval av mina bokmärken,de flesta i magnet


Mina absoluta favoriter: bokmärken med magneter som man kan sätta fast på sidorna! Den stora sorten kan vara fina att titta på (jag har två eller tre) men blir lätt lite sneda efter ett tag. De små, lite hårdare, däremot är kanon.

När brorsan och mamma var i London förrförra gången under London 2012 (the olympics) köpte de två små paket med sådana bokmärken till mig, som jag älskar. Så fina och lätta att ta med sig och hålla reda på! Älskälskälskälsk.

Hur gör ni med bokmärken? Någon som gör egna och har lite tips? :)

4 comments:

  1. Jag har ett "finare" bokmärke som ser ut som en matta! Annars brukar jag bara ta det som finns i närheten, kvitton, riva bitar av kuvert eller vad som helst som funkar :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, det lät fint! Jag älskar att titta på vackra bokmärken men är alldeles för rädd att tappa bort dem för att våga använda dem för att vara ärlig ;)

      Delete
  2. Tidigare memorerade jag alltid sidnumret eller vilket kapitel jag var på och slog igen boken men numera använder jag bokmärken... oftast såna där långsmala. Läser jag e-böcker, vilket jag ofta gör, behövs inget bokmärke eftersom e-bokläsaren kommer ihåg vilken sida jag var på när jag stängde ner & öppnar den nästa gång. Smidigt!

    Sv: Vad kul att Raleigh är din hemstad :) The Edge of Never ju en roadtrip bok så den utspelar sig inte så mycket just där men den utgår ju i alla fall därifrån.

    - Anna -
    bokordet.blogspot.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, e-böcker är himla smidigt! Speciellt på bussen, det går så snabbt att börja och sluta läsa hela tiden :D

      Delete