Thursday, October 31, 2013

Thor 2 (film)

Igår var det Sverige-premiär på Thor: the Dark World, andra delen i serien om "the norse God" och sjunde delen i Marvel's Cinematic Universe-satsning. Jag är ett ganska stort Marvelfan, har läst en del av de gamla serierna men främst sett filmerna. Men till och med innan jag såg Thor och Avengers första gången så var jag ett stort fan av Tom Hiddleston. För er som inte vet är han en underbart charmig brittisk gentleman som bl. a. spelar Loki i Thor 1&2 och The Avengers. Att jag såg filmen igår var därför ganska självklart för mig.

 


















Jag ska inte spoila för mycket nu, men jag kan säga att jag tyckte den här filmen var grymt mycket bättre än ettan. Främst skulle jag kanske säga att det är mer humor, men också väldigt smarta och häftiga twister och bättre uppladdning mot klimax. Sen kan jag ju säga så här: ni som klarade av att se de två förra filmerna utan att falla för Loki. Hah!

Jag skulle vilja se den kvinna som kommer ut ur biosalongen utan att ha åtminstone en liten crush på Loki. Men det är lugnt, the army har plats, vi välkomnar alla! I mina ögon räddade han filmen många gånger och det tyckte också min kompis som tidigare inte alls gillat honom. 



Sen en liten-liten spoiler, markera för att läsa: Alltså jag grät så himla mycket efter att Loki dog. Hela filmen efter det faktiskt, vilket som är väldigt fånigt, för man såg ju i scenen med vakten på Svartalfheim att det var Loki. (Han "glittrade" ju till så där konsigt) så jag visste att han hade överlevt men grät ändå. Ojoj. 

Förresten så var det roligt att se Christopher Eccleston (9th doctor från Dr Who) på film, även om jag knappt kände igen honom först. 

3 comments:

  1. Jag såg också filmen igår :) Tyckte mycket om den! Även om jag inte har sett ettan. Men föll precis som du säger helt för Loki :).
    Och angående Eccleston..jag satt hela filmen och funderade om det var verkligen var han eller inte. Sen när hans namn dök upp i eftertexten blev jag så glad att jag gjorde ett lite lagom högt utrop "Jag visste det! Det var Doctor Who!"...jag tröstade sen syrran med att jag i alla fall inte hade ropat det mitt under filmen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jag satt och funderade på varifrån jag kände igen hans blick typ hela filmen innan jag insåg vem det var vid eftertexterna, som du! Men mitt utrop kom snarare när man fick se vakten flimra till vid Svartalfheim och man förstod att you-know-who överlevde. Tror jag skrek "Åh tack!" och alla mina kompisar började asgarva ;)

      Delete
  2. Ja, nu är det fixat! Så himla bra :)

    och jag ska nog se Thor ikväll, trots att jag inte har sett avengers så får hoppas att det funkar ändå :)

    ReplyDelete