Tuesday, November 25, 2014

The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin


"The boy is destined for greatness, but with you, he is in danger. You are linked, the two of you. You must leave him. This is what I have seen."

  I grew frustrated. "Is he in danger because of me?"
 "He will die before his time with you by his side, unless you let him go. Fate or chance? Coincidence or destiny? I cannot say." Her voice turned soft.
  Soft and sad.
  A fist closed around my heart. I tried to let him go once before. It didn't work.
  "I can't," was all I said to her, and quietly.
  "Then you will love him to ruins," she said, and let my hands go.

Bok två, spoilers kan förekomma i recensionen för dem som inte läst första boken! 

Omdöme: Efter förra boken, som hade bra början och slut men segt mittparti, var jag lite tveksam på resten av serien. Skulle jag orka mig igenom hela trilogin? Svar: ja! Tvåan är så oändligt mycket bättre än ettan, med ett klarare fokus och högre tempo, och jag ser verkligen fram emot den avslutande delen nu.

Stor del av den här boken spenderas på Horizons, ett sorts psykhem, där tonåringar med störningar är på dagarna. Jag tycker om det mer än skolfokuset i ettan - det är mindre high school-roman och mer fokus på det viktiga i serien. Nu när Jude är konfirmerad "skurk" blir allt som händer Mara intressantare och tydligare definierat. Gällande sina krafter har Mara och Noah inte kommit särskilt långt sedan ettan, men det lär komma i nästa del.

Mara kunde ibland irritera mig när hon valde att hålla saker hemliga eller fokusera på saker som jag tyckte var onödiga, medan Daniel och Noah växte starkare som favoriter. Daniel är visserligen helt ovetande om allt som händer Mara men jag tycker verkligen om deras syskonband.

Till skillnad från de potentiellt förvirrande delarna i förra boken (tillbakablickar från olyckan) är Maras "resor" till en flicka i Indien mycket mer fascinerande. Jag längtar efter att se hur det ska spela in med historien, och vad ledtrådarna om mormodern kommer leda till...

Betyg: Är du beredd att ta dig igenom en okej första bok för något riktigt bra? Eller har du redan tagit dig igenom The Unbecoming of Mara Dyer min inte bestämt dig för om du ska fortsätta eller inte? Gör det! Utvecklingen i berättarförmåga från Unbecoming till Evolution får mig att hoppas på stordåd när det kommer till Retribution.

The Evolution of Mara Dyer 

8 comments:

  1. Svar: Först och främst, ursäkta för sent svar, NaNoWriMo tar musten ur mig ;)

    För det andra: tack så jättesupermycket! Vad kul att du tycker om upplägget! Har funderat mycket över om det är ett bra upplägg, så det är kul att höra att någon gillar det! :D

    Och tack för peppningen! :D

    ReplyDelete
  2. Du har under dagen blivit taggad hos mig. Kika in på bloggen! ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, vad roligt! Är inte jätteduktig på att hitta gifs (fastnar mest) men ska ta tag i det i helgen :D

      Delete
  3. Jag vill läsa den här serien! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte som sagt att ettan var halvdan, men den här var riktigt bra, så det tycker jag absolut att du ska göra! :D

      Delete
  4. Va kul kände precis samma om första boken då kanske jag ska våga mig på den här ändå =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ett försök tycker jag definitivt att den är värd!

      Och jag läste faktiskt din recension på första boken och tänkte precis som du, att vi kände likadant. Ganska skönt med tanke på det i övrigt översvallande positiva! :)

      Delete