Wednesday, August 7, 2013

Hemlös - Gail Carriger





Handling: Alexia Tarabotti är tillbaka, fullt upptagen med att (åtminstone är Londons societet övertygade om det) återhämta sig från årets största skandal. Men allt är inte lugnt för Lady Maccon, som kanske helst skulle vilja ta det lugnt och vara rasande på sin make. Ett par ondskefulla nyckelpigor, ett ovanligt inspektakulärt vampyrförsvinnande och en flirtig hattmakare tvingar henne till slut att fatta ett beslut. Italien nästa!

Omdöme: Jag älskar Alexia Tarabotti/Maccon. Hon är underbar. Jag älskar också Gail Carriger för hennes språk. Kort sagt älskar jag hela den här serien. Men om jag ska vara ärlig tyckte jag lite sämre om den här boken än de tidigare två. Det var fortfarande en underbar miljö, charmiga underbara karaktärer och en snärtig dialog - MEN översättningen höll inte riktigt i den här. Eller jo, den var underbar och jättebra, men den höll inte riktigt måttet.

Var det bara jag som störde mig på hur texten skrevs när Lord Maccon var full? Eller på alla evinnerliga "nä" och "nåt"? Enligt mig ska språket vara ganska korrekt för att jag ska känna mig helt inne i världen. Adekvat osv. Texten fick liksom inte samma "blåstrumpe-sväng" som de tidigare böckerna. Men det är klart: får jag välja mellan att böckerna släpps snabbare eller att översättningen bearbetas längre är jag helt klart för det första. Den var trots allt långt ifrån dålig, bara inte lika bra. Enligt mig, då.

Men den är ändå helt klart LÄSVÄRD, precis som de andra böckerna. Så det jag mest av allt vill säga är läs!läs!läs!

I Hemlös kommer vi mycket närmare bl. a Professor Lyall och Madame Lefoux. Vissa karaktärer tycker jag har förändrats lite överraskande i personligheten, men det kan bero på att det var så länge sedan jag läste de tidigare två. Själv kan jag inte låta bli att lite spontant tycka om Channing Channing, fast man kanske inte ska. Någon annan som tycker så? Och någon annan som grät vid Lord Akeldamas bit? Jag gjorde det helt klart.

Om ni vill höra lite mer om den här serien eller Gail Carrigers underbara språk, dialoger, karaktärer, miljöer osv osv så kan ni kolla några av mina tidigare recensioner på Själlös eller Chanslös.

Betyg: Jag kanske inte behöver skriva så mycket här. Fem av fem.

Hemlös

No comments:

Post a Comment