Wednesday, August 28, 2013

Dash och Lilys Utmaningsbok - Rachel Cohn och David Levithan

Herregud, vilket fint omslag!


Handling: I New York ska två unga människor för första gången fira julen själva. Eller nästan i alla fall. För Dash del är solitäriteten självklar, men för Lily-även-kallad-Lillybjörnen... inte direkt. I och för sig är ju hennes brorsa och hans pojkvän hemma men de verkar inte vara förtjusta i att umgås med henne. Istället kommer de på en genialisk idé som innehåller en gammal dammig bokhandel, en röd anteckningsbok och en vilt främmande människa. Som råkar vara Dash. Det blir en jul likt ingen annan.

Omdöme: Åh vad härligt! Jag lyckades få julkänslor fast det är augusti och nästan sommar och fortfarande varmt och ljust och soligt. Vilket som var rätt välbehövligt nu när skolan börjat, julen är en så mysig tid känslomässigt. Riktigt bra stämningsmässigt av Cohn och Levithan i alla fall.

Dash och Lily var två ganska härliga figurer. Jag gillar speciellt att Dash var en ganska imperfekt snubbe. Visst, han såg väl helt okej ut och var en schysst kille men han kunde samtidigt uppfattas som snäsig. Att lyckas med att göra så att man kan tycka om en karaktär trots att man får hans sämre egenskaper slängda i ansiktet på en är skickligt. Lily tycker jag också om som karaktär, speciellt alla små komplicerade detaljer som gjorde henne till den hon var. Vrålis, till exempel. Och hela tjocka släkten.

Om man tittat lite regelbundet på min blogg kan man kanske ganska snabbt se att jag gillar David Levithan. Eller man kan anta det i alla fall. Nu har jag läst nästan alla hans böcker som finns på svenska (alla utom "...Parlör..."?) och jag tycker verkligen om dem. Både stilen, karaktärerna och den glada känslan som alltid finns där i bakgrunden, även när ämnet är jättejobbigt. Böckerna utstrålar på något sätt att: det är okej, det blir faktiskt bättre! Urgrymt tycker jag. Dessutom är det ju det där jag tjatat om ganska mycket; hur självklar homosexualitet är i hans böcker. Så som hans karaktärer framhävs i böckerna, så önskar jag att alla såg på sina medmänniskor, oavsett sexuella preferenser, utseende eller bakgrund.

Idén i den här boken, med två främlingar som lär känna varandra genom gåtor som passas runt i form av en röd anteckningsbok, gillar jag starkt. Blir nästan sugen på att försöka mig på något liknande, om väldigt många personer bestämde sig för att alla köpa en anteckningsbok och placera ut den någonstans med instruktioner... det hade varit riktigt häftigt. Jag undrar hur många som faktiskt skulle lyckas? Och hur man skulle genomföra det? En cool idé i alla fall.

Betyg: En riktigt julig feelgoodroman som man kan läsa när som helst, året om. Hett tips till de som gillar New York, lite pusselgåtor och varma, goa karaktärer som sveper med sig en i Levithans och Cohns påhittade julyra. Rekommenderas starkt!

Dash och Lilys Utmaningsbok

No comments:

Post a Comment