Wednesday, April 24, 2013

Duktiga flickor faller för dåliga pojkar...

...åtminstone i de här två böckerna av Cherrie Lynn och Jay Crownover. Jag fick de som gratis e-böcker genom en sida för just sådana (även om formatet inte var någon favorit direkt) och har inte orkat skriva någon ordentlig recension. Men sen kom jag att tänka på de kusligt lika handlingarna, om man får uttrycka sig så och tänkte göra ett till inlägg i stil med "Varning! Dejta aldrig en popstjärna!" Hittade dock inte någon lika klatschig tagline, vilket som var lite synd.


Kan ju börja med att avslöja att inget av omslagen imponerar mig direkt, men... I både Rock Me och Rule får man följa historian genom de båda huvudkaraktärernas perspektiv. I den ena är det Brian och Candace, i den andra är det Rule och Shaw. Båda tjejerna har pressade familjeförhållanden och kommer från rika och "fina" kretsar med en påfrestande mamma. De känner sedan tidigare också killen, han som är så långt bort ifrån svärmorsdrömmen man kan komma och ja... det var kärlek vid första ögonkastet. 

Men något ser till att de inte kan vara tillsammans och sen efter en lång tid har passerat, så händer något och helt plötsligt påminns/upptäcker badboy:en att hon är sjukt het och att han vill ha henne. Vilket som ganska snart övergår till kärlek. Det här är grundhandlingen till hälften av alla badboy-good girl böckerna, annars kanske karaktärerna av någon anledning kanske tvingas vara tillsammans eller så blir det insta-love från killens sida. Jag funderade ett tag på att ta Underbara Helvete eller Rules of Attraction som exempel också, men de här två böckerna har många fler likheter.

Både Rule och Brian inte bara jobbar på utan råkar också äga ett tatueringsställe. Båda ger också tjejen en tatuering vid minst ett tillfälle. De råkar också ha liknande problem inom familjen - föräldrar som inte riktigt kan acceptera deras utseende, brorsan som var mycket bättre... Jag behöver kanske inte rabbla upp mer? 

Den här sortens bok är trots allt ganska vanlig och jag tror nog inte att den någonsin kommer bli helt ute, för det kommer alltid att växa upp nya tjejer som vill läsa om hur en "vanlig" tjej kan lyckas fånga en sån kille. Men eftersom det också råkar vara ett perfekt tillfälle till en massa smoking hot-romance scener, så lär väl kvalitén variera.

På Goodreads är båda böckerna (nästan) med på topp tio listan av good-girl-bad-boy-böcker. Rock Me förstår jag faktiskt för den är väl lite kliché på sina ställen men fortfarande bra. Ärligt talat tror jag att det är precis den sortens bok man letar efter ifall man är sugen på den här kategorin. (Om man inte vill ha en snällare variant, då rekommenderar jag Simone Elkes Perfect Chemistry böcker istället). Rule, däremot... nja. Jag vet, återigen råkade jag hitta en bok jag gillade och en jag inte gillade, men jag tycker verkligen inte att berättarrösten eller grammatiken i Rule är särskilt bra. Dialogerna var en plåga. I Rock Me finns det en del klichéartade teman - i Rule är allt kliché på ett störande, överdrivet sätt. Tyvärr.

“Too many people around plus I think kicking his ass would only encourage him.  The guy has a whole tool box of screws loose.  It isn’t even about Shaw it’s all about how it looks that she dumped him and is hanging out with me.  His ego is out of this world I seriously don’t know what we’re going to do about it because he’s right about his dad being able to cover for him, he already proved it once.”
Men hm, ja, det räcker lite nu. Det var helt okej i början, överkomligt och så där, men framemot slutet ville man helst spy över det. Ärligt talat fick jag kämpa mig igenom klimax-dialogen, så irriterad blev jag på den. Jag menar, okej som talspråk, men i en bok? Snälla?

Lite snabb info om båda böckerna:

Rule: Shaw har varit kär i den bångstyriga och tatuerade Rule sedan hon var tretton. Men hela hans familj har alltid trott hon är ihop med hans tvilling Remy och Rule verkar inte tycka om henne alls. När allt börjar förändras efter en natts festande vågar Shaw nästan börja tro att lyckan finns inom räckhåll. Men problem kommer från både hennes och Rules familj och hennes ex verkar ha svårt att förstå att det är slut mellan dem. Som om inte det vore nog börjar Rule också bete sig underligt. Älskar han henne verkligen tillbaka?

Rock Me: Candace har varit kär i sin kusins pojkvän Brian sen första gången hon träffade honom. Med sin humor, coola attityd och många tatueringar är han inte direkt välkommen i familjen, men varken hon eller kusinen bryr sig. Nästan ett år efter att paret gjort slut bestämmer sig Candace för att trotsa sin mamma - och skaffa en tatuering hos Brian. Väl där inser både hon och Brian att de saknat varandra mer än de trott. Men är det verkligen tillräckligt för att hålla dem tillsammans?

Kommer jag läsa en till sån här bok om jag får tillfälle? Jag tänker inte säga nej, för jag lär läsa någon mer någon gång (de är ändå ganska populära) men det är inte som om jag tänker kasta mig över dem. Fast det där är lite av en lögn, för jag tänker beställa hem Walking Disaster vilken dag som helst nu...

Några sista funderingar... är det en oskriven regel att tjejen måste vara oskuld och har sparat den i väntan på "den rätta"? Eller som i de här fallen, på den där "dåliga" killen? Och vad är det med sådana hära böcker som gör att killen och hans många bröder måste ha namn som börjar på samma bokstav? Travis, Thomas, Trenton och Rule, Remy, Rome... är det med flit, månne?

No comments:

Post a Comment