Monday, April 15, 2013

Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo






Handling: Johan och Ester har varit bästa kompisar sen lågstadiet. Suttit bredvid varandra på nästan alla lektioner, haft filmkvällar, gått på varandras födelsedagsmiddagar, allt möjligt. De trodde att de inte hade några hemligheter mellan varandra - ja, förutom det faktum att Johan varit kär i Ester sen sexan. När Ester börjar umgås med coola rockaren Adam och Johan upptäcker att hans pappa beter sig underligt börjar saker och ting hända som ingen är riktigt med på. Klarar deras vänskap av att sättas på prov?


Omdöme: För det mesta läser jag inte så mycket böcker av svenska författare, men jag har läst Lisa Bjärbos blogg ganska länge så när jag såg Det är så logiskt att alla fattar utom du på biblioteket tänkte jag; varför inte? Namnet är riktigt coolt och smart, förresten.

Jag vet inte om det är för att i princip alla “svensk-svenska”-böcker jag läser är av samma genre och typ (Katarina Bredow, Johanna Lindbäck och nu Lisa Bjärbo, t. ex) men den känns lite typisk svensk kärleksbok i själva stilen. Inte för att det är något negativt direkt. Johan och Ester är båda mitt uppe i tonåren med en massa viktiga frågor på gång - vem är jag? är jag kär? tycker han/hon om mig också? vad ska jag ha på mig på den där festen? vem kan jag prata med?

Jag tycker att misstagen karaktärerna gör i boken är vad som gör den bäst. Till och med en väldigt liten sak, som något man råkar säga till en kompis eller när man råkar glömma att ringa kan göra en jättestor skillnad. Ibland kan saker och ting gå väldigt, väldigt fel utan att man egentligen vill det. Men det går också att fixa det igen. Inget kan bli ogjort, men det går att göra bättre.Det här är något både Johan och Ester går igenom och upptäcker.

Annars tycker jag att Johan är väldigt, väldigt modig när han ringer till sin pappa och tar tag i situationen på egen hand. Likaså tycker jag att Ester på sätt och vis är modig när hon vågar resa sig igen efter att en massa saker gått snett och hon insett att hon kanske inte är den där tjejen hon trodde att hon var.

Karaktärerna känns trovärdiga, både huvudpersonerna och de i deras närhet. Jag gillar också sättet skolan blir beskriven, man får en tydlig bild och känsla i huvudet varje gång de är där. Bra, bra!

Betyg: En varm historia som kanske blir lite deppig emellanåt om hur allting ibland rasar samman - och hur man bygger upp det igen, sakta men säkert. Rekommenderas till de flesta tonåringar, tror att många killar också  skulle kunna tycka den är bra. 3.5 av 5.

Det är så logiskt att alla fattar utom du

1 comment:

  1. I know that this useful info will help you to learn more about PhD Dissertation writing. It's really important to know

    ReplyDelete