Sunday, March 16, 2014

Frustration. (vadgörhonegentligen?!)

Okej, jag tänkte bara berätta att jag läser Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins just nu. Precis som med Anna and the French Kiss så tycker jag jättemycket om alla detaljer, schargongen, dialogerna, romansen, karaktärerna.... eller nej, vänta nu, hur var det? Just det. JAG AVSKYR (ogillar starkt) MYCKET MED DEN HÄR BOKEN. För den har allt det som skulle kunna göra den perfekt. Men det är den inte.
 
Bilden kommer här ifrån.
 
Jag kan ju säga så här: jag hatar-hatar-hatar-HATAR triangeldraman. Och otrogenhet. Och folk som förnekar sina känslor fastän de är hur uppenbara som helst. Gäller det verkliga livet tänker jag verkligen inte döma någon, men i böcker är det bara för mycket. Jag hatar det.
Det är anledningen till att jag inte plockat upp den här boken förrän nu. Jag läste baksidestexten, fattade att det inte var något för mig, och lät bli den. Tills nu. 
 
Vad är grejen med att man ska låtsas som om man inte känner något för en kille? Är det inte så himla obvious att man gillar honom om man A) mår illa vid tanken på honom och en annan tjej B) tänker på honom hela tiden C) nästan brinner upp så fort man rör honom D) varit kär i honom förut och uppenbarligen inte kunnat släppa taget? Varför förneka men ändå söka sig nära fastän man vet att det dessutom skadar honom? Jag håller med Calliope här: Lola är en bitch. Finns inga ursäkter för det.
 
Det finns så himla många böcker där just det här händer och jag hatar dem mer eller mindre allihop. Det är bara så dumt. I Annas fall tyckte jag inte att det var irriterande alls att det tog dem så lång tid att bli tillsammans trots att de älskade varandra hela tiden (eller okej, jag störde mig lite på St. Clair) eftersom hon i alla fall inte förnekade sina känslor. Bara tvivlade på hans. Helt okej. Lola håller bara på och ljuger för sig själv och förstör för andra. Avgå, tack :/

(I övrigt tycker jag dock verkligen om boken; önskar bara att problemen blir lösta i kapitel 23 där jag är nu, och att de sista hundra sidorna spenderas på hur deras liv blir tillsammans eller något i den stilen. Snälla?)

2 comments:

  1. Hej!
    Jag halkade nyss in på din blogg och efter en liten titt blev jag tvungen att skriva en kommentar. Hittade nämligen din fina, fina text om Maggie Stiefvaters "Frost". Jag älskar den boken och jag förstår precis varför du inte vill läsa tvåan och trean (och inte "Sinner" heller när den kommer ut antar jag). Jag har läst dem och jag älskar dem också, men "Frost" är verkligen magisk. Så mjuk och finstämd men ändå full av känslor och spänning. Mmm, riktig läsnjutning. :)

    Jag kommer absolut att titta in på din blogg framöver! Trots att jag åldersmässigt (34) räknas som vuxen är jag just nu väldigt förtjust i YA-böcker och har ett helt gäng som väntar på att läsas. Ifall du inte har läst något av Ally Carter kan jag varmt rekommendera henne. Båda hennes serier (Heist Society och Gallagher Girls) är jättebra!

    Lycka till med ditt eget skrivande! Jag gillar också att skriva men det blir tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja. Hoppas på ändring framöver!

    Ha det bra!
    Kram från Gabriella

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så jättemycket för den fina kommentaren, gjorde min dag!

      Delete