Sunday, March 2, 2014

The Dream Thieves - Maggie Stiefvater

There are three kinds of secrets


Handling: Blue Sargent och hennes "raven boys" är tillbaka. Jakten på Glendower är fortfarande i full gång, men vännerna stöter på oförutsedda problem på alla plan. Staden Henrietta döljer många hemligheter, och de verkar bara känna till en bråkdel av dem. I The Dream Thieves delar Ronan med sig av några av hans egna hemligheter... och lär känna några nya.

Handling: Jag blev jättelurad av den här boken först. På något sätt hade jag nämligen lyckats glömma bort att Maggies vanliga stil handlar om att sakta lulla in en genom första halvan och sen slå på farten och lämna en med känslan att wow, det där var en riktigt bra bok. Så jag satt och övervägde att sluta läsa mest hela tiden och kom inte in i det direkt. Det slutade med att jag, efter att ha kommit en bit in i den där mittpunkten, gick tillbaka  och läste om allt en gång till för att riktigt kunna njuta av det där mysigt detaljrika, vackra och personliga som är Maggie Stiefvater.

Med det sagt är första halvan lite seg att komma in i, speciellt om man inte kommer ihåg exakt vad som hände i förra. Men det blir helt klart värt det i slutet. I början är det väldigt mycket fokus på relationerna, men den är också väldigt centrerad på Ronan, som är min favorit, så det gjorde ju inte mig något direkt.

Vet inte riktigt vad mer jag ska säga, älskar Maggie Stiefvaters böcker. The Raven Boys-serien har mer kontakt med omvärlden i stort, men den behåller fortfarande den mysiga småstadskänslan som kännetecknar Stiefvater. Längtar förstås efter trean.

The Dream Thieves

No comments:

Post a Comment